10 december 2011

tårta på malenadagen

Det är inte alla som har flaggdag på sin namnsdag, men det har jag! I år känns det väldigt mörkt och trist, så man kan behöva lite flaggor, bakelser och kunglig glans! Så här firade jag min namnsdag 1992. Sittandes i STI:s trädgård, ätandes bakelser med nyplockade jordgubbar...


Familjens kalastårta har genom alla år varit Mariannetårta, en slags maräng/kaktårta med bär och grädde. Men den är ganska pillig att göra, så till Eriks dop hittade jag en annan marängtårta som är mycket enklare och nästan lika god. Den håller nu på att bli vår traditionella kalastårta.

ERIKS DOPTÅRTA

4 st äggvita
2 dl strösocker
3 dl puffat ris
1 tsk smör, till långpannan

Fyllning
4 st äggula
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 st citron, pressad saft
75 g smör

Garnering
3 dl vispgrädde
Citronskal
Mörk choklad

Vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt socker och fortsätt vispa till hårt skum. Vänd ned riset. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i en 30 x 40 cm stor långpanna. Grädda mitt i ugnen, 125 grader, c:a 1 timme och 20 min. Låt tårtbottnen svalna lite i långpannan innan du vänder upp den och drar bort papperet.

Fyllning: Lägg allt utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att den inte kokar. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner smöret. Låt krämen kallna.

Garnering: Dela tårtbottnen på mitten och lägg krämen emellan. Vispa grädden och bred den ovanpå. Dekorera med citonskal och hackad choklad.


Nu skall vi två Malena-prinsessor titta på Nobelfesten och skåla för er alla mitt i mörka december!


1 kommentar:

BP sa...

Grattis på namnsdagen! Två princessor får sätta sig vid Nobelbordet ser det ut som!!! Enjoy!