12 december 2011

saltstänkta godsaker

Jag är ganska traditionell när det gäller julgodis. Det skall vara knäck, chokladkolafudge, marsipan, chokladtryffel och skumtomtar. Visst varierar jag mig och utökar ofta utbudet, men inget kan egentligen slå knäck och chokladkolafudge. Båda mina recept innehåller en gnutta salt, som gör att de söta smakerna balanseras på ett bra sätt!


GAMLA FARMORS CHOKLADKOLAFUDGE
C:a 30 kolor

1 dl vispgrädde
1,75 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g choklad, mörk (70 %)
0.5 msk flingsalt

1. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp under omrörning.
2. Sänk värmen något och fortsätt koka. Rör om då och då. Låt koka tills blandningen är 120º.
3. Finhacka chokladen och rör ner den i smeten. Koka tills temperaturen är 127º. Ta av kastrullen från värmen. Rör i saltet.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en liten form. Häll upp kolan och låt stelna i rumstemperatur ca 1 timme.
5. Skär kolan i bitar. Snurra in de färdiga kolorna i smörpapper. Förvara dem torrt.


SMÖRKOLAKNÄCK

50 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
2 dl grädde
1 krm havssalt
Hackad mandel

Koka upp under omrörning, så att inget bränner fast i botten. Koka till kolan uppnår önskad temperatur, 125°C för mjuk kola-knäck, 128°C för seg knäck, 132°C för hård knäck. Häll upp i knäckformar.


Bilderna på glada barn i snön, är tagna i januari 2010. Och jag önskar så att julen 2011 också blir VIT!

1 kommentar:

BP sa...

Alltså om jag gillade sötsaker så skulle jag nog göra ett försök här. Gud vad du är duktig!!!

PS. Å snö önskar jag mig INTE!!! DS.