9 december 2011

estniska skolans julfest

Mina barn går i Estniska skolan. Klara i 2:a klass och Erik i F-klass. Det känns väldigt bra att få ge mina barn en del av det estniska arvet och språket. Dessutom i en liten skola med höga pedagogiska ambitioner, fina traditioner och ett schysst läge mitt i Gamla stan. I morgon är det dax för en av årets höjdpunkter, den traditionella julfesten. Där samlas det in pengar till vänföreningen som sedan under året stödjer olika elevaktiviteter. Varje familj förväntas bidra med nått till kafeterian och jag bakar alltid kohupiimakook (kesokaka), som för mej är det mest estniska bakverket!


Mitt recept är en mix av ett recept från min mormor Anu Mark och ett från hennes goda väninna fru Kivimäe. Det innehåller både citronskal, syltade apelsinskal, russin och är anpassat för min 32 x 44 cm stora långpanna. Innehållet i en kesokaka varierar från familj till familj...


KOHUPIIMAKOOK

Botten
175 gram smör
1 dl socker
2 ägg
5 msk mjölk
8 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
en nypa salt
1 tsk vaniljsocker

Fyllning
2 stora burkar keso á 500 gram
3 dl gräddfil
1,5 dl socker
6 ägg
3 dl russin
1 förp syltat apelsinskal
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av två citroner

Rör smör och socker pösigt och rör i ägg och mjölk och blanda snabbt i mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker. Låt vila 30 min i kylskåp. Bred ut degen i en långpanna och förgrädda i 10 min i 175 grader.

Vispa ägg och socker pösigt och smaksätt med vanilj. Mixa keson till jämn konsistens och blanda i äggsmeten, gräddfil, russin (gärna skakade i lite mjöl, så de inte sjunker till botten så lätt), citron- och apelsinskal. Fyllningen breds ut över mördegsbottnen. Kakan gäddas i c:a 40 minuter vid 175 grader, tills den känns fast och har fin färg.


Så här såg Klara ut i år 2011 och så här såg hon ut på sin första julfest 2009, i röda dansklänningen och den obligatoriska skoltröjan.

Inga kommentarer: