4 december 2011

2:a advent

Så här i adventstider är det kul att gå på Glöggmingel. Tyvärr tycker jag att det serveras allt för mycket söta saker på dessa tillställningar. Jag brukar istället försöka ha lite roligt salt småplock på min glöggbuffé.


RENKLÄMMOR

4 mjuka tunnbröd
Bregott
3 tsk riven pepparrot
Salt och peppar
200 g philadelphiaost
10 skivor rökt renstek
Sallad

Blanda philadelphiaosten med pepparrot och smaka av med salt och peppar. Bred bregott på tunnbröden, lägg på salladsblad och skivor av renstek. Bred på oströran. Rulla ihop och skär 2 cm breda skivor.


BACONLINDADE DADLAR

10 torkade dadlar
10 skivor (1 pkt) bacon

Kärna ur dadlarna och vira in varje dadel i en skiva bacon. Grilla i ugnen 225 grader i c:a 10 min. Går att äta både varma och kalla.

SILLSNURROR

25-30 st

2 smördegsplattor
0,5 burk matjessill
1 bit purjolök
2 msk creme fraiche

Kavla ut smördegsplattorna på bredden. Finhacka sill och purjolök. Blanda sill, purjo och creme fraiche. Bred blandningen på smördegen. Rulla ihop och skär skivor. Grädda på bakplåtspapper i ugnen på 225 grader i 5-8 minuter. Servera gärna ljumna!


I min mans släkt sjungs det alltid mycket i juletider, här ett fint kort från 2002. Glögg och julmusik, kan det bli bättre? Själv är jag uppe i nästan 200 låtar på min spotify-jullista...

Andra trevliga bufférecept finns på Norrmejerier där även glöggbilden är lånad. Recept på hemgjord glögg och varmt vin hittar du här.

Inga kommentarer: