26 december 2011

häid pühi

*** HÄID PÜHI!!! ***

Idag firar vi estnisk Jul med mamma, pappa och bror Jakob med familj. Vi drog till stugan i Selknä, efter gudtjänsten, där S:t Stefanus (Staffan) hade firats.


Bilden på Staffan, hans hästar och Betlehemsstjärnan är lånad från Wikipedia och finns i Dädesjö kyrka i Småland.

Vi åt traditionsenligt estnisk blodkorv (Verivorst) med rosolje, kumminkeso, lingonsylt och revbensspjäll.
Mamma köper korven i Hötorgshallen, men nån gång skall jag försöka göra den själv, efter släktens sparade recept. Det är så himla gott, och även Magnus och svägerskan Linda gillar denna estniska julmat!

December 2020: Nu har jag prövat att göra egen korv. Receptet finns här.



Efter middagen hade vi familjens tredje klapputdelning och njöt av kohupiimakook och lite julgodis...
Kvällen avslutades med Singstar-dueller, innan vi lyckades hitta sovplatser till alla...

2 kommentarer:

BP sa...

Har faktiskt ätit den estniska blodkorven. Köpte den i affären (som inte finns längre) på Norra Stationsgatan. Den var helt godkänd och god. Även efterrätten har jag köpt där.
Verkligen synd att den affären inte finns längre.

Anonym sa...

Jag väntar på ditt recept på Estnisk blodkorv!(Kommer tillbaka hit till din hemsida.)

De övriga estniska delikatesserna ska jag pröva till julen 2012. Har du några utmärkta recept på "estniska piroger"?

Vänligen, Jan
Göteborg