16 januari 2020

när mamma är borta...

Jag är ordförande i Kärrtorps scoutkår, och igår hade vi styrelsemöte. Som tur va är ju barnen så stora att de fixar middagen själva när jag inte är hemma. Jag tycker det är urkul att engagera mig ideellt och lägger gärna tid både på mina scouter och på kåren.


En vanlig middag när barnen skall fixa middagen är soppa. Det är enkelt att göra, mättande och nyttigt. Och vill man ha nått att tugga på, är ju en knäckemacka med ost på ett bra komplement.

Familjens favorit är ärtsoppa, men den tar ju lite tid, så jag brukar koka i stora batcher och frysa in ett antal middagar. Klara gillar att laga morotssoppa, ibland även smaksatt med apelsin. Eriks favorit är grön soppa gjord på broccoli eller gröna ärtor. Vårt grundrecept funkar för alla frysta grönsaker...


VARDAGSSOPPA

500 g frysta grönsaker
1 gul lök
2 grönsaksbuljongtärningar
7 dl vatten
3 dl grädde/sojagrädde
salt och peppar
ev örtkrydda/färska örter

Skär löken i bitar. Koka upp lök, grönsaker, vatten och buljongtärningar. Koka i 5 minuter.
Mixa med mixerstav, häll i grädde. Koka upp igen och smaka av med salt, peppar och ev örtkryddor.

Inga kommentarer: