18 december 2019

den godaste mackan...

 ... är den med fortfarande varm julskinka och en klick stark senap. Till den dricks kall julmust!


Jag har inte så mycket kötträtter kvar på mitt julbord, hemgjord korv, köttbullar och estnisk leverpastej. Och så förstås skinkan. Jag gillar den verkligen. Både som pålägg i juletid, med rosolje och grönkålspaj på julbordet, och som bas för andra rätter, exempelvis pytt-i-panna eller Hirams drömskinka.


MALENAS JULSKINKA

3,5 kg rimmad ekologisk julskinka

Griljering
3 msk skånsk senap
1 msk fransk senap
1 ägg
0,5 dl farinsocker
0,5 dl ströbröd
50 g smält smör

Sätt på ugnen på 150ºC. Låt nätet sitta kvar och lägg skinkan på ett galler ovanpå en plåt i ugnen. Sätt i en termometer och baka skinkan i ugnen tills temperaturen är 70 grader. Det tar c:a 3 timmar. Man kan ha ännu lägre ugnstemperatur, och få ännu saftigare skinka, men min ugn är lite lynnig på låga temperaturer så jag föredrar 150ºC.

Ta ut skinkan, ta bort nätet och svålen. Skär bort så mycket av fettet som du vill.

När den svalnat lite. Sätt ugnen på 225ºC. Blanda senap, ägg och socker. Pensla blandningen på skinkan. Strö över ströbrödet. Droppa över det smälta smöret. Blir det senapsblandning över, gör gärna griljeringen i två lager. Griljera i mitten av ugnen, 10-15 min tills den får fin färg.

I år på julmiddagen hade vi ingefärsglaserad brysselkål till skinkan, och det var väldigt gott!


INGEFÄRSGLASERAD BRYSSELKÅL

500 g bryssselkål
2 msk smör
2 msk flytande honung
1 msk finriven ingefära
flingsalt och svartpeppar

Trimma brysselkålen, om det behövs. Stek den i smör i ca 4 min. Rör ner honung och ingefära, stek vidare tills kålen är lätt karamelliserad och nästan mjuk, ungefär ytterligare 4 min.
Krydda med flingsalt och svartpeppar.

Inga kommentarer: