15 december 2018

mera kött...

Jag blev inspirerad av en artikel jag läste om julkorv. Och insåg att det var länge sen jag gjorde egen. Då efter Johan Hedbergs recept. Nu ville jag testa nått nytt recept och hittade Fredrik på Allers. Den blev kryddigare och lite fetare än Johans. Julkorv passar alltid väldigt bra ihop med min Finska kålrotslåda.



Klara funderar på att bli vegetarian, och jag tror hon var ännu närmare sitt beslut när hon hjälpte mig med korven. Och jag kunde förstås inte låta bli att säga "mera kött..." hela tiden och berätta om den roliga episoden från kungafamiljen på TV år 1985.


Vi har en manuell köttkvarn och ett gammaldags korvhorn. Det är dax att fundera på om vi inte borde köpa en billig elektrisk köttkvarn med korvtillsats, för det är rätt bökigt att stoppa korven. Men kul, och det blir så gott!


HEMGJORD JULKORV

ca 3 meter fjälster
1 kg fläskkarré
0,5 kg grytbitar, nöt
200 g späck
0,5 dl potatismjöl
2,5 tsk salt
5 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 tsk svartpeppar
0,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald kardemumma
1 tsk mald kryddpeppar
0,5 tsk malda kryddnejlikor
Steksnöre

Lägg fjälstren i blöt minst tre timmar innan, gärna kvällen före. Skölj ur dem noggrant.

Skär köttet och späck i lagom bitar för din köttkvarn. Mal köttet och lägg i en bunke. Blanda ner potatismjöl, salt, mjölk, grädde och alla kryddor och blanda tills allt är välblandat.

Använd korvhornet, trä på fjälstret och mata i genom färsen. Försök att undvika att få in luft, och fyll inte fjälstret till bredden, korven sväller sedan när du kokar den. Knyt ihop till lagom stora korvar, tänk på att knyta två knutar mellan varje korv så att du kan klippa isär dem sedan. Picka några hål på korvarna, så slipper du att de spricker.

Korvarna går bra att frysa in råa, eller sjud cirka 20-25 minuter tillsammans med lite lagerblad och kryddpeppar. 

Inga kommentarer: