23 augusti 2020

coronahösten - hemmavecka 21

Idag är det köttbullens dag, så vi har ätit både hemgjorda vanliga och vegetariska bullar. Detta efter en vecka med många startmöten i projekt och flera roliga möten kvällstid.


Det började med bubbelgänget. Som har setts ovanligt mycket under det senaste halvåret, eftersom vi funnits i varandras lilla begränsade krets av vänner som ingått i "coronavardagen". Helena och Veronika ska dessutom starta en ny utmanaravdelning hos oss i Kärrtorps scoutkår, vilket jag som ordförande är oerhört tacksam för. Vi åt god asiatisk mat på Magnolia på söder, ett ställe jag verkligen rekommenderar.


I torsdags hade vi en liten höstkickoff med mina konsultkollegor på Dokumentera. Vi spelade boule, drack fransk cider och åt gott på Boule och Berså. Det var verkligen en av de där fina sensommarkvällarna. Jag var med i det vinnande laget och kände mig riktigt duktig på boule.


I lördags samlades alla spårarledarna på de tre avdelningarna tillsammans med ledarassistenterna och samplanerade höstens program. Väldigt kul, trevligt och gott, eftersom Örjan bjöd på vegansk grill efteråt.

Och till sist familjens köttbullerecept. Jag gör alltid en rejäl sats av köttbullarna i ugnen, och styckfryser sen de som inte går åt. Bra lunchmat för hemmakontoret eller sjukdagar.


ERIKS FAVVOKÖTTBULLAR

500 blandfärs
0,75 dl havregryn
0,75 dl mjölk
1 msk lökfond 
1 ägg
salt och peppar
olja
1 tsk timjan

Lägg havregrynen och mjölken i en bunke och låt det stå några minuter och svälla. Blanda ner färs, lökfond, timjan och smaka av med salt och peppar. Rullar 20 köttbullar och lägg i en ugnspanna. Sprinkla lite olja över och grädda 20 min i 150 grader varm ugn.

Jag gör JULKÖTTBULLAR på samma recept, men då byter jag ut timjan mot 0,5 tsk mald kryddnejlika och 0,5 tsk mald kryddpeppar.


Erik har svårt för lökbitar i köttbullar, och jag tycker att löksmaken är viktig, så numera har vi alltid Touch of Taste brynt schalottenlökfond i våra köttbullar. Alla är nöjda och de blir urgoda!

Sen vill jag adressera en fråga till er alla, nu när vi fått direktiv från Svk:s GD att jobba hemma minst till nyår...

Inga kommentarer: