28 december 2019

viktiga julfilmer

En lika viktig sak under jul som musiken, är julfilmerna. Inte dom cheezy Hallmarkfilmerna, som jag skrivit om här, utan de med lite mer kvalitet eller nostalgiskt värde. Jag har en lista på filmer som jag ser varje år. Det kan infalla lite olika när vi kollar på dem, från Lucia och framåt. Utom Love Actually som jag sen lång tid (även efter separationen) ser på julaftonskvällen med ett glas bubbel till.


Malenas julfilmsmåsten (om de streamas, en del har jag dock på dvd):
Holiday
Tomtemaskinen, Luciaavsnittet 
Love Actually
Mupparnas Christmas carol
Mupparnas Family Christmas
Elf
Mr Bean firar jul
Astrids jul
Nötknäpparen/Petter och Lottas jul
A very Murray Christmas
Fanny och Alexander, julavsnittet
A Charlie Brown Christmas

Idag flyttade barnen över till mig och vi ägnade oss åt soffsurf och filmtittande. Väldigt bra jullovssysselsättning!


Till filmerna åt vi julmat och julgodis. En sallad som ingår på det Beijerska julbordet, men som jag tidigare inte skrivit om är Waldorfsalladen. Den passar väldigt bra till både skinka och lax. Vi gör den på blancherad rotselleri, men det hävdas att det skall vara stjälkselleri i originalreceptet. Inte vet jag, men vår variant är väldigt god. Särskilt om man rostar valnötterna.


WALDORFSALLAD

1,5 dl gräddfil
3 tsk majonnäs
3 tsk osötad fransk senap
300 g rotselleri
1,5 dl valnötter
2 syrliga äpplen
salt och peppar
citronsaft

Rör ihop gräddfil, majonnäs och osötad fransk senap till en dressing.
Skala och skär rotsellerin i små tärningar. Koka dem en minut. Häll av vattnet, spola sellerin med iskallt vatten och låt rinna av.
Rosta valnötter i en torr stekpanna. Hacka nötterna grovt. Skär äpplen i fina tärningar.
Blanda äpplen, valnötter och selleri med dressingen. Smaka av med salt, peppar och citronsaft.

Inga kommentarer: