23 maj 2021

coronavåren - hemmavecka 59

Våren är verkligen på väg över i försommar nu. Häggen blommar, syrenen är på gång. Jag har städat balkongen, så att jag kan äta lunch där. Härligt! 

Vaccineringarna går framåt i en rasande fart, antal smittade går ner och FHM har öppnat upp för sommarläger. Nu kan man ju börja drömma om en tid när man inte ser ut så här i kollektivtrafiken.


Den här veckan har varit Eurovisionvecka. Nått jag inte bryr mig så hemskt mycket om, men det gör Klara. Så här har det tittats, röstats och spekulerats under semifinaler och final. Rätt kul ändå om man gör det till en grej. Mina favoriter förutom duktiga Tusse, var Litauen, Israel och Island. Men "hårdrocksnationen" Italien vann. Tydligen var de högst på bettingsajterna, men det kändes ändå rätt otippat. Hårdrock och Italien är inte en kombo jag kände till...


Till finalen åt vi som vanligt småplock. Den här gången inspirerade av Holland, och hade förutom snacks och grönsaker, både ost, pommes och många såser. Bland annat kryddig majonnäs och satesås, som holländarna gärna har på sina pommes...


Appropå såser. För någon vecka sen var vi på vandring med mina scouter. Då blev det en massa körsbärstomater över. Jag tog hand om dem och gjorde min supersmaskiga tomatchutney. Nu har den mognat och jag kan njuta av den på frukostmackan. Vardagslyx!


TOMATCHUTNEY

1 kg körsbärstomater
1,5 dl strösocker
1,5 dl muscovadosocker
4,5 dl äppelcidervinäger
2 msk finriven färsk ingefära
1 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 tsk kryddnejlika
1 krm chiliflakes
1 gul lök
0,5 citron, saften

Blanda vinäger, socker och kryddor i en stor kastrull och koka upp. Rör tills sockret löst sig. Blanda ner hela tomater. Koka 10 min tills de mjuknat lite. Använd en potatisstöt och krossa sönder de flesta körsbärstomaterna. Blanda sedan ner lökbitarna, skurna i så små bitar som du vill ha. Koka på medeltemperatur utan lock i 2-3 timmar, efter 1 timme häll i citronsaft. Koka tills den mesta vätskan kokat bort och konsistensen liknar sylt.

1 kommentar:

BP sa...

Vi var totalt överens om låtarna. Tippade exakt som du. Första gången jag gjorde det faktiskt. Att sedan Italien förstörde "festen" var lite synd, för i värsta fall hade jag till och med kunnat hålla på Frankrike också.
Tusse var okej, men hans rörelser var alldeles för stela. Han borde ha stått still. Men han är ju bara 19 år så...