4 april 2021

coronavåren - hemmavecka 52

 G L A D  P Å S K !

En kort jobbvecka som mynnade i påskhelg. Jag har varit själv eftersom barnen var med sin pappa i Skåne och hälsade på farmor. Det har varit riktigt ok väder, så jag har passat på att ta lite promenader mellan ätandet och frossandet i påskekrim och påskgodis. 2 nya säsonger av Kommissarie Lewis har släppts på svtplay. 

I dag har jag både hunnit med Skrovet-premiär och påskmiddag hos mina föräldrar. Skrovet är den väldigt trevliga restaurang som ligger vid Årstaviken bortanför Eriksdalsbadet. Jag och kompisen Karin avhandlade stort och smått över några glas bubbel i solen. 


Till påsklammsmiddagen hos ma&pa stod jag för förrätt och efterrätt. I år har jag hoppat över matjestårtan och istället gjort en laxtårta, som jag hittade på Kockens. Den blev väldigt god och kommer säkert att göras igen. Jag tog med en bit av den och två sorters påskkaka att äta till kaffet. 

KOCKENS LAXTÅRTA

200 g kavring
75 g smör
4 gelatinblad
200 g kallrökt lax
2 msk hackad gräslök
0,5 finhackad rödlök
5 dl turkisk yoghurt
2 dl crème fraiche
1 citron
1 tsk citronpeppar
2 msk hackad dill
0,5 burk stenbitsrom
salt och peppar

Dekoration
dill/persilja
100 g lax
0,5 burk stenbitsrom

Mixa brödet. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Lägg ett smörpapper i botten på en springform och tryck ut brödet ordentligt i botten. Ställ formen i kylen 1 timme. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.

Finhacka 200 g lax och blanda med gräslök, rödlök, yoghurt och crème fraiche i en bunke. Riv ned skalet från halva citronen och tillsätt citronpeppar, dill och halva burken rom. Pressa saften från halva citronen i en kastrull. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem tillsammans med citronsaften på medelvärme. Rör ned gelatinet i laxröran. Rör ordentligt, så det inte blir några klumpar. Smaka av med salt och peppar. Vill man kan man hälla i mer citronsaft.

Fördela fyllningen i formen och ställ i kylen minst tre timmar för att stelna. Ta ur tårtan ur formen och dekorera med lax, rom och färsk dill eller persilja.

Till efterrätt i Påsk har jag ätit Ambrosiakaka. Jag gjorde en hel sats men delade upp den och gräddade i två brödformar. Ena kakan fick vanlig glasyr och den andra fick en ganacheliknande topping. Jag dekorerade med påskgodis.


APELSINCHOKLADTOPPING

100 g mörk choklad
1 dl visprädde
1 msk flytande glykos
15 g smör
1 apelsin, skalet

Riv skalet på en apelsin. Dela chokladen i mindre delar. Blanda vispgrädde och glykos i en kastrull. Koka upp. Ta va från plattan och rör ner chokladen. Blanda i smör och apelsinskal. Låt svalna och bred på en mjuk kaka.

Inga kommentarer: