14 februari 2020

kakor på alla hjärtans dag


Idag fick jag fira Alla hjärtans dag med mina finaste. Vi åt gott och kollade på "på spåret" tillsammans. Jag hade dagen till ära gjort två av mina favoritkakor. De finns i min receptsamling som jag påbörjade när jag flyttade till Uppsala för att plugga. På första sidan står receptet på Ambrosiakaka. Mitt paradnummer, receptet som jag tydligen tyckte var allra viktigast att ha med mig när jag flyttade hemifrån. Numera har jag förfinat receptet med att bryna smöret, vilket ger en kolasmakande kaka. Mums!

MALENAS AMBROSIAKAKA

2 ägg
1,25 dl strösocker
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl grädde
150 g smör

florsocker
apelsin- eller citronsaft
syltade apelsinskal

Vispa ägg och socker vitt. Bryn smöret. Rör försiktigt ner mjöl blandat med bakpulver, sen grädden och sist smöret.

Slå smeten i smord och bröad kakform. Grädda direkt i nedre halvan av ugnen (175°) cirka 30 minuter.

Vänd upp kakan när den har svalnat. Låt kallna.

Rör ut florsocker med apelsinsaften till en seg konsistens. Bred glasyren över kakan och strö på apelsinskal.

Den andra kakan lärde jag mig baka av Katharina, som jag har delat mycket med i livet. Vi jobbade ihop på Lännahemmet, bodde på samma studentstiftelse S:t Ansgars och sen delade vi studentlägenhet på Kvarngärdet. Vi var även samtidigt på STI i Jerusalem, läsåret 92-93, Katharina som volontär och jag som kocka.

Kakan är en saftig kaka, som smakar mycket mandel. I mitt ursprungsrecept står det att man skall strö över florsocker eller mörk choklad. Dagen till ära bredde jag rosa choklad på den istället.


KATHARINAS MAZARINKAKA

1 ägg
8 droppar bittermandelolja
1,5 dl mjölk
3 dl strösocker
25 malda skållade sötmandlar
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
175 g smält smör, avsvalnat
Smör och ströbröd

Florsocker eller mörk choklad

Smält smör. Låt det stå och svalna. Vispa ägget med bittermandeloljan och mjölken. Tillsätt socker, den malda mandeln och mjölet blandat med bakpulver och vaniljsocker. Rör i smöret.

Häll smeten i en smord och bröad rund form. Grädda kakan i nedre delen av ugnen (150 grader) ca 1 timme. Låt svalna. Pudra över florsocker eller sprinkla över smält mörk choklad.

Inga kommentarer: