25 oktober 2019

trippel i tapas

Häromveckan var jag och mina frukostkompisar på Aqui och drack bubbel och åt tapas. Vi är ett gäng tjejkompisar som känt varann i över 20 år, och som har bubbelfrukost några gånger om året, äter kräftor, julmat och har poolparty. Nu var vi sugna på att prata av oss en vanlig onsdagskväll. Mysigt!


Inspirerad av detta ville Klara att vi idag skulle äta tapas för att fira att det är höstlov. Då passade jag på att skriva ner hur jag gör mina favvotapas, nämligen vitlöksräkor, baconlindad getost och parmesansmakande pimientos de padron.


SNABBA GAMBAS AL AJILLO 

1,5 dl skalade räkor 
1 dl olja 
0,5 röd chilli 
1 peperoncini 
2 vitlöksklyftor 

Hacka vitlök och chilli. Lägg chilli, vitlök och smulad peperoncini i oljan i en liten ugnsfast form. Värm oljan i 200 graders ugn tills oljan bubblar. Lägg i räkorna i oljan. Ställ tillbaka i ugnen i en minut. Servera med bröd som kan doppas i oljan.


BACONLINDAD CHEVRE 

Bacon 
Chevre utan kant 
Balsamico creme 

Dela baconen i halvor. Skär chevren i 2x2x2 cm-bitar. Rulla in varje chevrebit från två håll med bacon. Dvs två baconbitar per chevre-bit. Stek i varm panna tills baconen får färg på alla sidor. Börja med att steka med skarven nedtill.

Lägg upp på fat och sprinkla balsamicokräm ovanpå.


PIMIENTOS DE PADRON MED PARMESAN 

Pimientos de padron 
Flingsalt 
Riven parmesan 
Pressad lime 

Stek padronpaprikorna på hög värme i lite olja. De är färdiga när de sjunkit ihop och fått ordentligt med färg. Lägg upp på fat och strö salt och parmesan över. Pressa över lite lime. Servera.


Inga kommentarer: