29 oktober 2019

punschen kommer...

Punschen kommer, punschen kommer, ljuv och sval.
Glasen immar, röster stimmar, i vår sal.
Skål för glada minnen, skål för varje vår.
Inga sorger finnas mer, när punsch vi får…


Jag gillar verkligen punsch, och har gjort det sen min tid på Gotlands nation. En toppengod avec och ett tillfälle att få sjunga roliga visor. När jag gjorde sånghäftet till årets kräftskiva letade jag igenom mina gamla sångböcker och sållade ut fem favorit-punchvisor, som jag skrivit ut här. I den första har jag tillåtit mig att byta ut några ord, som jag stört mig på länge.


Jag tycker inte bara om punsch som avec, utan även i goda drinkar. Som här i min lite mer fruktigt punschiga variant av den klassiska Diki-Diki.

MALENAS DIKI-DIKI 

3 cl calvados 
3 cl punsch 
6 cl blodgrapefruktsjuice 

Blanda och servera med is. Garnera gärna med en bit grapefruktskal. Den här drinken blir godast med en lite torrare punsch, som exempelvis min favoritpunsch Facile.


1 (Melodi: Lili Marlene)

Gul lyser solen,
gul är flaggans kors.
Gul vajar säden,
och gul är ängens pors.
Gul är citronen,
gul banan,
Och pyttens ägg är gult som fan.
Vår punsch är gul - så ta'n!
Vår punsch är gul - så ta'n!

2 (Melodi: Var nöjd med allt…)

Jag gillar alla tiders punsch.
Punsch till frukost, punsch till lunch,
punsch till förrätt, varmrätt och dessert.
Jag gillar punsch för vet du vad, rent kaffe gör ju ingen glad.
Så punsch för fulla muggar vill jag ha.
Med konjak du lockar.
Den bästa Renault.
Förlåt om jag chockar
och tar punsch ändå.
Och bjuder du på nån fin likör
Så får du ursäkta, det kanske stör.
Jag väljer hellre Grönstedts Blå,
en Cederlunds eller Flaggpunsch å
- kanske har du ren Platin?
Jag gillar punsch.
Så ge mig punsch å jag är din.
För evigt din.

3 (Melodi: Te deum Laudamus)

Länge jag tänkt
att punschen övergiva.
Men det får inte ske,
så länge jag får leva.
Och när jag en gång dör
så står det på min grav:
"Här vilar den som
Svenska punschen älskat har".

Jag gillar, Jag gillar punschen,
Jag gillar den som punschen skapat har.
Jag gillar, Jag gillar punschen,
Jag gillar punschen och dess far.

4 (Melodi: Visa om mjölnarens dotter)

Vad ger dig din sisu, vad håller dig varm?
Sko-ro-rom pom pej
Jo punschen som upptas i mage och tarm.
Försvinnande god, försvinnande god.
Får upp humöret och promillen, Hej!

Du blir en ny männ’ska när du får en punsch.
Sko-ro-rom pom pej
Och den nya männ’skan vill också ha en punsch.
Försvinnande god, försvinnande god.
Får upp humöret och promillen, Hej!

5 (Melodi: Rövarvisan ur Kamomilla stad)

Punschen är och punschen var,
och punschen skall förbliva.
En lidelse vi alla har,
som inget kan fördriva.
Ja, Punschen tinar opp såväl,
som svalkar både kropp och själ.
Den botar begären,
och lindrar besvären.
Ja, Punschen den gör både gott och väl!

Inga kommentarer: