16 september 2013

gröna droppar från italien

Det är kul med sociala medier. Facebook har jag ju hängt på väldigt länge och återfått kontakten med flera gamla borttappade vänner. Men sen två år tillbaka hänger jag också på twitter. Där är det roliga att man hittar nya bekantskaper och ibland blivande vänner. Jag har bla två fantastiska lunchkompisar som jag lärt känna där.


I våras hörde jag ett avsnitt av min favoritpodd Picki, Matgeek och podden där Tina och Johan provade olivolja. Jag blev så förtjust att jag genast började twittra med Lotta som tillhandahöll oljan och hade en egen webbshop Foglia.se, där jag naturligtvis direkt beställde olja.


I går träffade jag henne för första gången, då jag fick komma på en av hennes olivoljeprovningar. Det var precis så trevligt som jag hade trott. Och med all säkerhet inte den sista gången vi ses... Här syns hon bakom sina flaskor, som hon sålde bra av efter provningens slut.

Jag satt tillsammans med Cia som jobbade på en matgrossistfirma och vi pratade mat och dryck hela kvällen. Så roligt för en matnörd som jag! Vi prövade 6 olika oljor och 4 balsamico. Oj, oj, oj vad gott och spännande. Jag föll för oljorna från La Pianurella, den lilla gård som Lotta samarbetar mest med, och har nu sett till att jag har tre olika oljor därifrån här hemma.


Colli del Tifata - Leccino
Det här är en mild olivolja som är ljusgul i färgen. Den har toner av sötmandel, torkad frukt, trä och nougat.

Colli del Tifata - Ascolana Tenera
En ekologiskt certifierad olivolja som är gul till färgen med ett grönt skimmer. Den skördas tidigt och har därför mycket pepprighet som balanserar tillsammans med doft av tomatblad och gräs.

Colli del Tifata - Itrana
Olivolja som är grön i färgen. Den är harmoniskt bitter med fruktiga toner av tomatskal, örter, pistagenötter och nyskördade bönor.

Dessutom har jag blivit beroende av hennes vita "balsamico" från Modena Condimento Bianco. Den passar tex på sallader, efterrätter och fisk.

Inga kommentarer: