19 maj 2019

siciliansk mat på eurovision

Egentligen borde vi naturligtvis ätit hoummos och falafel när nu Eurovision sänds från Tel Aviv, men det blev italiensk antipasti istället. Jag och barnen firade tillsammans och hejade på Sverige, Estland och Norge. Det blev ju inget av de tre länderna, men vi åt i alla fall gott!


Jag hade blivit sugen på att göra siciliansk caponata efter att ha läst ett twitterinlägg. Min twitterkompis Mats i Växjö lagade det för ett tag sen och jag började googla recept. Det visade sig finnas hur många recept som helst, så jag bad om Mats recept. Fick ett foto på hans kokboksrecept och blev så glad. Det visade en sida med fettfläckar och noteringar. Precis så som kokböcker ska användas.


Jag har justerat lite i receptet, bland annat minskat lite på tomater, bytt ur originalets päron och ökat mängden lök och kapris. Men viss kreativ frihet har man ju vid återgivande av recept. Bilden ovan är från stadiet precis innan auberginerna åker i. Man skulle kunna stanna där och då ha en av de godaste tomatpastasåserna jag ätit.

MATS CAPONATA

2 auberginer (500 g)
2 msk grovsalt
1,5 dl olivolja
4 selleristjälkar
2 lökar
400 g passerade tomater
12 basilikablad
1 dl gröna russin
0,5 dl kapris
20 gröna oliver
2 msk pinjenötter
1 rågad msk socker
1 dl vitvinsvinäger
salt och peppar

mandel

Tärna auberginen och lägg i ett durkslag. Strö grovsalt över och blanda runt. Låt stå 1 timme, så att överflödigt vatten kan dras ur. Skölj och torka av. Bryn tärningarna i 1 dl olivolja i c:a 10 min. Ställ åt sidan.

Skär selleristjälkarna i 2-centimetersbitar och koka i saltat vatten i 5 minuter. Häll av vattnet och ställ åt sidan.

Skiva löken. Lägg den i en gryta med 0,5 dl olivolja. Låt löken bli mjuk. Häll i tomaterna och 6 strimlade basilikablad. Låt sjuda i 10 minuter. Kärna ur och skiva oliverna. Blanda i selleri, russin, kapris, oliver, pinjenötter, socker och vinäger. Låt sjuda i 20 minuter utan lock. Rör om då och då.

Tillsätt auberginetärningarna och 6 strimlade basilikablad. Låt småkoka i ytterligare 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Låt svalna och häll upp på ett fat. Låt röran stå några timmar (helst till nästa dag) innan den serveras. Strö gärna över rostad hackad mandel vid servering.


Inga kommentarer: