6 september 2020

coronahösten - hemmavecka 23

Vädret har varit bättre den här veckan och jag har till och med varit på kontoret en dag. Det behövs lite energipåfyllning när de flesta dagarna tillbringas hemma från morgon till kväll.


Jag har även fått energipåfyllning av mina småscouter. Å vad jag är glad att jag är tillbaka på spårarnivå. Att få va med och se när 8- och 9-åringar tar sina första steg i scouterna är helt underbart. Att jag dessutom får ha Klara som assistent och se henne utvecklas som ledare är en stor bonus.


Och i fredags fyllde jag på energin med att träffa gamla kompisar från SECO/Elevorganisationen Uppland på 80-talet. Vi brukar kalla oss sos-gänget, eftersom det ur almedalsminglet Proseccovänstern utkristalliserade sig ett gäng fantastiska kvinnor som ses och äter s.o.s på olika ställen i stan. Vi har även åkt på musik- och julbordskryssning ihop. 


Jag reflekterade på fb, efter den här roliga kvällen på Ulla Winbladh, över vad detta med mina ideella engagemang ger mig.

Har de senaste dagarna funderat mycket på det där med ideellt engagemang. Jag är uppvuxen i en föreningsfamilj och kan inte va med nånstans utan att hamna i en styrelse eller ta tag i nått arrangemang. 

Genom åren har det bla varit kyrkan, 4H, SECO, Elevorganisationen, scouterna, båtklubben, lajvföreningen, studentnationen, GAV, facket, musikföreningen, kören, skolans föräldraförening och kvartersodlingen. 

Och tänk vad det har gett mig tillbaka i form av vänner, glädje, nya tankar, gemenskap, kunskap och en känsla av att det till slut alltid löser sig! 

Såklart har det även funnits både sorg, bråk och tvister som inte har löst sig bra. Men det är viktiga lärdomar det också.

Erik och jag har haft ett projekt i veckan, och det är att försöka göra McDonalds äppelpajer själva. Vi började med fyllningen. Den blev riktigt bra och vi använde den som fyllning i vanlig paj. Men vi ska testa att fritera den i smördeg och vårrulledeg (egg roll wrappers) och se vilket som blir mest likt originalet. 


ÄPPELFYLLNING A LA MCDONALDS

4 äpplen
1 dl råsocker
1,5 tsk kanel
0,5 tsk muskot
1 dl vatten
2 tsk maizena
2 msk smör
Salt och citronsaft

Skär äpplen i små fyrkanter. Blanda allt i en kastrull. Rör runt ordentligt medan smör och socker smälter. Smaka av med salt och ev citronsaft. Koka under lock på låg värme i 6 minuter. Låt kallna.

Inga kommentarer: