11 maj 2020

beijers bakstuga

Det är märkligt med de här coronatiderna. Jag har fått ett otroligt sug efter att baka. Jag brukar alltid hävda att jag är en bra kock, men en rät kass ointresserad bagare. Men tydligen har den här önskan efter trygghet och mys, fått mig att leta upp bakprojekt. Häromdagen kollade jag i min gamla receptbok från studenttiden och hittade en gammal favorit, Görans enkla kavring.

Göran Andersson var en diakon som fanns i högkyrkligheten när jag växte upp. Han var rolig, varm, totalt osjälvisk och ställde alltid upp för oss ungdomar på läger och liknande. Han jobbade på FVO (Föreningen för välgörenhetens ordnande) med förvaltning av fonder för utsatta. Här är han på bild med biskop Bertil Gärtner på nån av alla aKF:s kyrkodagar jag varit på. 


Den här kavringen är lite fuskig, eftersom det är ett bikarbonatbröd, och inte en jäst skållad limpa. Men med de klassiska kavringskryddorna och mörk sirap, så smakar den fantastiskt. Enligt Göran skulle man bre på en mild mjukost och sen lägga en skiva stark lagrad ost ovanpå.


GÖRANS ENKLA KAVRING

7,5 dl rågsikt
0,5 tsk anis
0,5 tsk fänkål
0,5 tsk mald pomerans
0,5 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
1 dl mörk sirap

Blanda alla torra varor, tillsätt fil och sirap. Rör ihop det. Det blir en väldigt lös deg.
Häll i väl smord brödform och grädda 1,5 h längst ner i 175 graders ugn. Lägg över lite aluminiumfolie efter halva tiden, så att det inte bränns.

Ett annat bakprojekt jag har är letandet efter den perfekta brownien. Jag vill inte ha den kladdkakekladdig, utan fylligt mjuk chokladig utan att bli torr som en choklad-sockerkaka. Och så ska det vara valnötter i! Just nu är det här det bästa försöket, men även den är egentligen lite för kladdig, så jag fortsätter testandet. Sååå jobbigt....


MALENAS BROWNIE

100 g smör
2 dl socker
2 ägg
0,5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
1 krm salt
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1,5 dl valnötter

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda i mjölken. Rör ner mjöl, vanilj, salt, kakao och bakpulver. Rör till en jämn smet. Blanda i hackade valnötter. Bred ut i en väl smord brödform. Grädda i 50 minuter i 175 graders ugn.

Det är väldigt trevligt med hembakt på fikastunderna i hemmakontoret B-Corner.

Inga kommentarer: