24 september 2021

beijers bar vecka 38

Fredag. Jippie! Strandar i soffan inför en fullspäckad helg. Sugen på en gindrink. Tänker att jag skall hitta någon som passar min Roslagsgin som har lite rönnbärssmak. Köpte den på Ålandsbåten och har haft lite svårt att använda den, för den har en så speciell karaktär.


Men idag skall jag pröva den i en Gimlet. Jag har läst på en del om den drinken, efter att jag förstått att det som oftast kallas Gimlet är en Gin sour utan äggvita. Originalet är en blandning av gin och en lime cordial (typ Rose's Lime). Det ger en drink som är lite syrligare och en aning mer besk. Passar mig perfekt. Bartendern Jeffrey Morgenthaler har skrivit om detta, och också provat sig fram till ett recept på lime cordial. Så enkelt att göra, och så mycket godare än flaskan från affären. Dessutom kan man göra en liten mer lagom batch.


GIMLET

6 cl gin
3 cl lime cordial

Rör med is i ett rörglas och sila upp i ett glas. Kan dekoreras med en limeskiva om man vill.


LIME CORDIAL

125 g socker
1,2 dl hett vatten
2,5 cl färsk limejuice
2,5 cl finrivet limeskal
1,5 cl citronsyra

Häll alla ingredienser i en mixer. Låt dra i 5 minuter, mixa sen 30 sekunder. Sila med en finmaskig sil. Häll på flaska och förvara i kylen.

Inga kommentarer: