22 maj 2010

örter på altanen


I sommar skall jag vara självförsörjande på örter, har jag bestämt. Så nu har jag startat en liten krukodling på verandan. I den ena växer salvia, rosmarin och timjan.


Och den andra innehåller oregano, fransk dragon och vinruta. Vinruta har jag aldrig använt men nån utmaning skall man ju ha! Jag funderar på en tredje kruka med lite mer asiatiskt innehåll. Kanske thaibasilika, koriander och citronmeliss...

Den enda krydda jag inte sätter i krukorna är min sommarfavorit mynta, men den finns redan i mammas land och dessutom tar den över varje kruka den placeras i.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Jag har också kryddor i trädgården. Det är så underbart att kliva ut och bara plocka på sig en massa gott och sedan krydda maten.

BP sa...

Vinruta har jag aldrig hört talas om. Jag vet hur roligt det är med kryddor - i vårt fall på balkongen. Det doftar ju så himla gott.