11 april 2021

coronavåren - hemmavecka 53

Hemkommen från en arbetshelg på landet. Så skönt att få komma ut i vårsolen, även om det var rätt kallt. Jag och Erik åkte i fredags ut till pappa som väntade i stugan, och Klara anslöt i lördags.


Vi eldade upp allt möjligt som samlat sig på hög, högtryckstvättade utemöbler, beskar äppelträd och gjorde i ordning grillplatsen. Korv i bröd, rök i luften och sol på näsan. Bra lördag!


I dag staplade vi en kubik ved. Vi staplade en kubik i vintras, och har en kvar av de tre som mamma köpte innan Jul. Den tar vi nästa gång. Ryggen klarar bara en kubik i taget.


Jag krattade fram de blåsippor som finns på tomten. I Uppsala är de inte fridlysta och blommar rikligt i backarna. Det är min "födelsedagsblomma", och jag känner att det verkligen är vår när de tittar fram i fjolårsgräset.

På jobbet drar det igång en hälsoutmaning nästa vecka och det blir både stegtävling och lite utmaningar till sunda vanor. Så jag funderar vad jag skall äta och funderar på om det är dags att dra igång vårens löpträning. En av mina viktigaste måltider är frukosten och då vill jag gärna få en kick. Så min äppeljuice är uppkryddad med ingefära, mynta och chilli.


MORGONJUICE MED EN KICK

1 l äppeljuice
3 cm färsk ingefära
15 myntablad
3 peperoncini, torkade

Tvätta ingefäran och skiva tunt (du behöver inte skala den). Lägg ingefära, myntablad och chilifrukterna i äppeljuice. Låt stå i kyl. 

Jag använder rätt ofta äppeljuice från koncentrat till den här, det är ett bra sätt att piffa upp en rätt tråkig juice. Och det blir klart billigare, när man har tonnisar hemma som hinkar juice. Inspirationen kommer från den här juicen som jag ofta köpte till förmiddagsfika på Byggtjänst, då vi satt ovanpå en coop. Tyvärr finns den inte längre i sortimentet.

1 kommentar:

BP sa...

Då har du jobbat fysiskt hela helgen;-) Gissar att du upptäckte några muskler som du inte visste att du hade;-)