14 september 2019

holländsk efterrätt i sjukstugan

Jag blev häromdagen påmind om den holländska efterrätten Vla. Det är en slags tjock kräm, som påminner om den engelska custard. Den görs på mjölk, äggulor och maizena. Den vanligaste smaksättningen är vanilj och det är också min favorit. Men vla finns även i smaker som choklad, karamell och frukt.

Jag åt vla första gången hemma hos min kompis Cors syster på en mycket minnesvärd semester 1997. Några år senare jobbade jag med studentförsäkringar, och besökte flera gånger staden Gouda, där en av våra delägare hade sitt huvudkontor. Då passade jag alltid på att köpa med mig vla hem. Det finns inte att få tag på i Stockholm, så jag bestämde mig för att testa att göra krämen själv. Det var mycket enklare än jag trodde.


VANILLE VLA 

5 dl mjölk 
0,5 vaniljstång 
30 g socker 
20 g maizena
2 äggulor 
en knivsudd salt (snufje zout) 

Häll mjölken i en kastrull. Skrapa ur vaniljstången och lägg frön och stång i mjölken. Koka upp och sjud i 10 minuter. Rör om ibland. Ta av kastrullen och ta ur stången.

Blanda socker, maizena, äggulor och salt till en slät röra i en bunke. Häll en matsked varm mjölk över maizenaröran och vispa kraftig. Upprepa några gånger, tills all maizena är upplöst. Häll tillbaka det över den resterande mjölken och vispa kraftigt, så det inte blir några klumpar.

Sätt tillbaka kastrullen på plattan och  låt krämen sjuda några minuter så den tjocknar. När du fått konsistensen av tjock vaniljsås, tar du av kastrullen och häller över krämen i en kall skål. Annars fortsätter den att tjockna. Täck med plastfolie, som får ligga direkt på krämens yta, så slipper man skinn. Krämen håller 2-3 dagar i kylskåp.

I helgen hade vi sjukstuga och behövde muntras upp lite. När jag googlade vla-recept, hamnade jag bla på den här sidan. Där hittade jag recept på en vanille vla flip, som blev en succé i vår familj.


VLA FLIP 

2/4 vanille vla 
1/4 jordgubbskompott 
1/4 turkisk yoghurt 

Skopa upp vla, jordgubbskompott och yoghurt i ett glas. 

MALENAS JORDGUBBSKOMPOTT 

500 g frysta bär 
2 msk socker 
2 msk konc flädersaft 
Lite nymalen svartpeppar 

Koka ihop 5 minuter. Använd potatisstamp för att mosa till jordgubbarna. Låt svalna.

En variant på vla är den som smakar som det holländska kaffegodiset Hopjes. Det blir nästa projekt att göra här hemma. Här ett äggfritt recept på den. Borde vara ännu enklare att göra, eftersom det inte finns någon risk för äggröra...

HOPJES VLA

6 msk socker
2 msk vatten
4 dl mjölk
3 msk maizena
1 dl varmt svart kaffe

Rör ihop maizena och 2 msk mjölk till en slät röra. Häll sockret i en panna. Smält det på rätt hög temperatur tills det blir gyllene, akta så det inte bränns. Häll i vattnet och låt det ånga så att det blir hård karamell. Häll på mjölken och rör tills karamellen är upplöst.

Häll i maizenaröran och vispa tills mjölken tjocknat. Ta av från plattan och häll i det varma kaffet. Vispa tills det är en slät kräm igen. Häll över i en kall skål, så att det inte tjocknar mer. Täck med plastfolie på krämens yta, så slipper man få skinn på den.

Inga kommentarer: