5 december 2021

veckobrev vecka 48

På+ grund av nya restriktioner kunde vi inte ha kårens traditionella "Lilla Julafton" i Holken i Sollentuna som vi brukar. Men i år ställde vi inte helt in utan körde en endags uteaktivitet på Nytorps gärde. 130 scouter och ledare hade patrulltävlingar, korvgrillning, sibirienjägarna, dans runt granen och mys vi elden. Det funkade jättebra och jag kände mig så stolt över kåren som inte ställde in utan ställde om.


Efter att scouterna gått hem, så bjöd KS alla ledare som ville på jultallrik i lokalen. Den kom från Matborgen och var supergod och väldigt riklig. Och eftersom en av de anställda var gammal scout, fick vi transporten gratis. Så schysst!


Jag avslutade kvällen på Nalen med att kolla på Vasas Flora och fauna, tillsammans med min kompis Åsa. Så bra och fint. Det här bandet lyckas göra melankolisk pop som ändå är medryckande! Vi fick visa vaccinpass för att komma in, men inpasseringen funkade ändå riktigt bra. Jag gjorde en spellista från konserten på spotify.


På söndagseftermiddagen tittade en gammal kompis förbi. Gunilla, som jag känt sen nationstiden och hållit kontakten med. Hon bor på Gotland, så ibland har vi setts oftare och under andra perioder har det varit väldigt glest. Men vi hittar alltid tillbaka till varandra och har så mycket att prata om. Nu satt vi tre timmar på husbageriet. Här en bild av oss två, när hon hälsade på i Jerusalem våren 1993.


Jag hade lite varmrökt lax som blivit över och skapade då denna toppenrätt. Till och med Erik gillade den. Laxcarbonara, som en gräddig carbonara men med lax istället för bacon. 


LAXCARBONARA

4 port spaghetti
350 g varmrökt lax
3 äggulor
1 dl finriven parmesanost
1 dl vispgrädde
1 riven vitlöksklyfta
Salt och peppar
persilja

Koka spaghettin enligt anvisning på förpackningen. Häll av och spar 1 dl av kokvattnet. Dela upp laxen i mindre bitar.

Vispa ihop äggulor, parmesan, grädde och vitlök, smaka av med salt och peppar. Blanda med spaghettin och kokvattnet, värm till en krämig carbonara. Vänd ner laxen och riv lite parmesan på toppen. Dekorera med persilja.

Om man vill kan man även ha i gröna ärtor och rivet citronskal.

Inga kommentarer: