30 april 2010

vårlig rabarberdrink



Vi firade som vanligt sista april hemma hos Crissan och Pelle i deras fantastiska hus på Gränjan. I år var det för kallt att sitta ute, men vi skålade i alla fall in våren utomhus, med en smaskig rabarberdrink. Grannen Lena hade hittat receptet i Allt om Mat.

RABARBERIÑA

3 cl ljus rom
2 msk outspädd rabarbersaft
1 msk pressad citron
1 dl sockerdricka

Blanda rom, saft och citron och häll på sockerdricka. Dekorera med drinkpinnnar gjorda av rabarberstjälkar.

(Jag byter ibland ut sockerdrickan mot sodavatten, så den inte blir så söt.)



Rabarber är ju en de bästa vårprimörerna och vi kan snart börja skörda på landet. När man ser de första knopparna så tänker jag alltid på den här visan av Elsa Beskow.

EN VÅRVISA

- Ge rum, jag vill opp,
sa Rabarberknopp.
Så sprängde han med sin röda topp,
men jorden sa stopp:
-Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!

- Ge plats, jag vill opp,
sa Rabarberknopp,
han svällde av styrka, han glödde av hopp,
-pass på, jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner hur våren gror i min kropp!

-Tittut, tittopp,
nu sticker han opp,
nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp: -Välkommen hitopp,
välkommen, välkommen Rabarberknopp!


ur Görans Bok, som gavs ut första gången 1916.

2 kommentarer:

Ubbeus sa...

Den sången citerar alltid min mor när hon vill berätta att hon också är snuskig...:)

BP sa...

Gillar tomdelen i drinken för visst kan man skippa sockerdrickan;-)