6 juni 2012

nationaldagspicnic

*** GLAD NATIONALDAG ***


Idag hade vi picnic i det fina vädret. Tillsammans med familjen Dimdal-Bylund intog vi Långbroparken. Vi åt lunch bestående av pizzabullar, kyckling, coleslaw och vattenmelon. Till fikat hade jag bakat min goda kardemummakaka med persikoklyftor i.


Efter lek i parken åkte vi hem till Lovisa, Markus och Teodor. Där badade i deras pool och blev bjudna på en fantastisk chilli. Den kommer jag med säkerhet att återvända till här på bloggen...


I senaste numret av Bamse hittade Erik Sjörövar-Jennys pirat-pizzabullar och önskade dessa. De var gjorda av en sconesdeg, men jag ville hellre ha bullar gjorda av en jäsdeg, så vi jämkade ihop ett Allt om Mat-recept med Bamses recept. Och sen bakade han och jag det nu på morgonen!

SJÖRÖVAR-JENNYS PIZZABULLAR 

C:a 30 bullar  

Bullarna:
50 g jäst 
50 g smör 
5 dl mjölk 
1 tsk salt 
13 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver 

Sås: 
0,5 dl ketchup 
0,5 dl chillisås 
1 dl tomatpuré 
oregano 
salt och peppar 

Fyllning:
Rökt skinka 
Riven ost 

Till pensling:
1 st ägg 
2 tsk oregano 

Finfördela jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37°. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Blanda i saltet. Mät upp mjölet och blanda med bakpulver. Tillsätt det och arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 min under duk. Ta upp och arbeta degen en stund på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och kavla ut degen till två rektanglar ca 45x25 cm. Finhacka skinkan och riv osten. Blanda ingredienserna till såsen. Bred ut 1 dl pizzasås på varje rektangel och fördela skinka och riven ost jämnt över degen. Rulla försiktigt ihop från långsidan och skär c:a 15 bitar av varje. Lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper. Låt jäsa i 15 min. Pensla med ägg och strö över oregano. Grädda 12-15 min i 225 grader, de ska ha fin färg när de är klara. Servera dem gärna ljumma. Förvara i frys eller kyl om de inte ska ätas direkt.

Inga kommentarer: