3 november 2019

Hoppsan, nu är det 500 recept här!


Nu har jag kommit upp i 500 recept på bloggen! Det firar jag med en supersmarrig höstdrink och små tilltugg. Riktig partymat! Kan behövas nu när vi går in i november.


AUTUMN MULE 

5 cl Calvados 
1 dl fransk äppelcider 
1 dl ginger beer 
0,5 lime i klyftor 

Muddla limeklyftorna i ett glas. Häll på calvados och is. Fyll på med lika delar cider och ginger beer.


Linkosuo rågchips (rye crisps) finns både med och utan smaksättning. Jag tycker att både sour creme och sweet chili är goda, och ger en extra smakdimension till anrättningen.

Det bästa serveringssättet är att fylla de små rågskålarna med olika röror, här är två av mina favoritröror.

MALENAS SKAGENRÖRA

100 g räkor
3 msk creme fraiche
2 msk majonnäs
1 msk hackad dill
1 tsk riven pepparrot
1 tsk citronsaft
Cayennepeppar
Salt och peppar

Hacka räkorna och dillen. Riv pepparrot. Blanda alla ingredienser och smaka av med salt, peppar och en gnutta cayenne. Röran får gärna stå en stund innan servering.

KRYDDIG CHORIZORÖRA

100 g chorizo
0,5 lök
2 msk hackad persilja
1 msk tomatpuré
1 msk creme fraiche
0,5 röd chilli
1 msk limesaft
Salt&peppar

Ta av skinnet på chorizon och skär den i bitar. Stek dem tillsammans med hackad lök tills löken blir genomskinlig men inte brynt. Blanda alla ingredienser och mixa till en krämig röra. Smaka av med salt och peppar. Låt röran svalna.

Om ni vill ha recept från en speciell del av världen, kan ni kolla på mitt uppdelade receptarkiv!

Inga kommentarer: