22 mars 2020

coronavåren - hemmavecka 1



Nu har jag klarat av min första hemmajobbar-vecka med anledning av Coronaviruset. Jag har haft sällskap av Klara som också har sina lektioner hemma. Det är konstigt och rätt trist att jobba hemma hela tiden. Jag har försökt att va lite social på kvällarna för att inte bli helt galen. Men inte med nån ur riskgruppen och med bra handhygien, lite avstånd och sunt förnuft.


Tur att jag är lite som Too-ticki, och försöker hitta förnuftiga och praktiska lösningar på det mesta. Jag är rätt lugn, sansad och har långt till oro. Det här citatet tycker jag väldigt mycket om. 
Även min andra förebild Muminmamman kommer väl till pass i orostider.

"Naturligtvis klarar vi oss, svarade Muminmamman. Jag sitter här och väntar på vårt nya hem. Det är bara skurkar det går illa för.
Säg inte det, utbrast Homsan. Jag känner skurkar som aldrig är med om nånting farligt.
Så tråkigt de stackarna måtte ha, sa Muminmamman förvånad."
- Farlig midsommar

För att fira att det ändå går så bra, lyxade jag till frukosten idag. Egg Benedict med florentinsk touch.


EGG BENEDICT MED FLORENTINSK TOUCH

vitt bröd
bregott
babyspenat
olja
salt och peppar
rökt skinka
ägg
ättika

Rosta några skivor bröd. Bre på bregott. Fräs lite spenat i en panna med olja, salt och peppar. Lägg den på brödskivorna. Lägg på rökt skinka. Pochera ägg i saltat vatten med lite ättika i en stekpanna. Lägg äggen på skinkan. Toppa med hollandaisesås.

Egentligen har inte Egg Benedict spenat. Har man bara spenat kallas det Egg Florentine. Men jag brukar ha både och. Man kan även servera med kallrökt lax, och då kallas det Egg Royale.

Inga kommentarer: