21 februari 2021

coronavintern - hemmavecka 46

Det här har varit en väldigt märklig vecka. Den började med att kåren hade digital kårstämma, och jag valdes om som ordförande. Det är jag sjukt stolt över och att vi fick beröm från revisorerna för att vi haft bra verksamhet och ökat antalet medlemmar, trots pandemin. 


Dessutom var det fettisdag och jag åt en härlig semla med varm mjölk (hetvägg). Det är väldigt gott, men nått jag gör bara på fettisdagen. Jag är öht ingen storkonsument av semlor, de är goda, men blir så  väldigt mäktiga, eftersom jag enligt diagrammet är både smak- och formpurist.


Men efter veckans trevliga start gick det utför. Jag däckade i bihåleinflammation och hade riktigt hög feber i över två dygn. Och var sjuk nästan hela helgen. Jag har fått antibiotika, så det har blivit mycket bättre, men det är jobbigt att både ha värk och feber.

När man är sjuk får man trösta sig med chokladgodis. Jag är inte särskilt förtjust i ren choklad, men gillar att då och då äta chokladgodis. Hittade lite mozartkulor i frysen. De gjorde jag för ett tag sen, på julgodisrester, och tänkte att det är bra att spara mitt recept här. Och så rörde jag ihop mitt absolut enklaste och kanske barnsligaste godis. Risbräck. En fröjd när man är ynklig och inte vill ha nått avancerat, men behöver en humörhöjare...


MAMALENAS RISBRÄCK

1 pkt Fazer blå choklad (145 g)
3 dl puffat ris

Smält chokladen i en skål. Blanda ner riset. Bred ut på ett bakplåtspapper och låt stelna. Skär bitar och förvara kallt.


MUMSIGA MOZARTKULOR

100 g mandelmassa
50 g odense nougat
1 tsk rom
50 g mörk choklad

Skär nougaten i 1x1 cm kuber och rulla till små kulor. Blanda ner romen i mandelmassan och gör små runda 0,5 cm tjocka plattor med 4 cm i diameter. Lika många rundlar som nougatkulor. 

Lägg nougaten på mandelmassan och forma till kulor. Smält chokladen och doppa kulorna i. Låt stelna i kylskåp några timmar.

1 kommentar:

BP sa...

Det låter inget vidare, men tur i oturen är ju att du inte fått en släng med C-19. Dessutom tajmade du ju bihåleinflammationen perfekt med tanke på din arbetsgivare alltså;-)
Du verkar må bättre idag - skönt! Nu är det bara att ladda upp inför bokrean:-)