24 juni 2023

lagom lat midsommardag

Midsommarhelgen har tillbringats i stugan tillsammans med Erik, mina föräldrar och brorsans hund Chewie. Vi har ätit gott, badat och kollat på film. Kvällarna är ljusa och varma och precis så där svenska som de ska va (med mygg...). Förutom sill och grillat, så gjorde jag en fransk quiche till lunch. Erik brukar sluka Felix ost- och skinkpaj till mellis, så jag ville visa på originalet.


QUICHE LORRAINE 

Botten
3 dl vetemjöl
1 krm salt
100 g smör
2,5 msk vatten
Fyllning
150 g rökt skivad skinka
150 g riven lagrad ost
5 ägg
1 dl mjölk
2,5 dl mellangrädde
salt och peppar

Lägg mjöl, salt och smör skuret i små kuber, i en bunke. Blanda samman till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Platta ut degen något och linda in den i plastfolie. Låt den ligga kallt i 30 min.

Kavla ut degen till en platta som täcker både botten och kanten på en pajform, c:a 25 cm i diameter. Klä formen med degen och nagga den med en gaffel. Täck kanterna med ugnsfolie. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i 200°C, ca 10 min. Ta bort folien.

Skär skinkan i små kuber. Riv osten. Lägg allt i pajskalet. Vispa samman ägg och vätska. Smaka av med salt och peppar. Häll äggstanningen över skink- och ostblandningen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 200°C, 30-40 min.

Vi åt såklart en massa svenska jordgubbar och till efterrätt på midsommarafton serverade pappa jordgubbar i rödvin. Det var verkligen jättegott!


JORDGUBBAR I RÖDVIN

1 l jordgubbar
4 dl rött vin
3 msk socker
1 citron, saften
vispgrädde

Rensa och halvera jordgubbarna. Blanda jordgubbarna med sockret och citronsaften. Häll över vinet och låt stå i minst en timme. Servera med lättvispad grädde.

Inga kommentarer: