4 oktober 2020

coronahösten - hemmavecka 27

En kul vecka har det varit. I tisdags hade konsultfirman ordnat en aw på Marabouparken. Det var rundtur i skulpturparken, mat på Dolks kök och visning av Wanja Djanaieffs utställning, och en film om hennes projekt. Väldigt kul och fint ordnat! 

Och i helgen så hade vi en hajkdag för alla spårare och deras föräldrar. 120 personer vandrade från  Ågesta ridskola ner till vår stuga i Fräkenbotten. Vi hade lekstationer, tipspromenad, möjlighet att tälja, klättra och steka krabbelurer. Alla tränade också på att tända fotogenlyktor. 

Här är jag med min kaffemugg, vid stugan innan invasionen av folk hade börjat. Tänk vilken tur jag har som har scouterna, under den här coronatiden, när väldigt mycket av mina vanliga aktiviteter är inställda. Jag längtar efter konserter, fester, marknader, museibesök mm

Dagen avslutades med halsduksceremoni, hamburgare åt alla och lägereld på tre ställen. Allt för att kunna erbjuda coronaavstånd för de vuxna. 8-åringarna var lite svårare att ha koll på, men de jobbade mycket i små patruller. Vi hade tur med vädret, grått men hyffsat varmt och inget regn. Och naturen bjöd på färgsprakande vyer.

Innan barnen flyttade till sin pappa, gjorde jag pankopanerad fisk, med vitkålssallad och en "bea-mayo". Ett recept jag fått från min kompis Cinni Lundén. Superpraktiskt när man inte orkar göra en riktig bearnaisesås.


CINNIS BEA-MAYO

2 äggulor
1 tsk dijonsenap
salt och peppar
2 dl rapsolja
1-2 msk vitvinsvinäger
dragon

Blanda äggulor, senap och salt&peppar i en bunke. Vispa försiktigt ner oljan. Se till att ägget binder oljan. (Om det skulle bli för löst, ta en ny äggula och vispa ner den lösa majonnäsen). Smaksätt med vitvinsvinäger och rejält med dragon.

1 kommentar:

BP sa...

Ditt nya företag liknar ditt gamla, vad gäller roligheter alltså. Jättekul!
Beundrar din energi med scouterna. Att du bara orkar. Men så här i coronatider har ju friluftslivet fått en helt ny innebörd, så motion for du och alla andra så det räcker och blir över.