8 augusti 2021

coronasommaren - semestervecka 3

HAPPY PRIDE!
När man nu inte får gå i pridetåg eller hänga på prideområdet, kan man ju i alla fall köpa några små gotlandshus, gjorda av min kusin Lisas kompis Bisse.


Nu har vi varit några dagar på Gotland. Vi började vår semester med att åka ut till Grötlingboudd där min faster&farbror och mina kusiner har hus. Vi har haft släktträff och kollat på OS. Rätt ok start på vår semester. Och några medaljer blev det allt. Fotbolls-silver och hoppnings-guld. Jippie! Tycker faktiskt att medaljskörden på det här OS:et har varit riktigt ok.


I går åkte vi in till stan och påbörjade vårt volontärsarbete. Vi skall jobba några dagar i Medeltidsveckans besökscentrum. Och efter första dagen, kan jag säga att det är jobbigt med så kul! Mycket positiv energi, som gör att man orkar med nån enstaka sur kommentar.


Vi har lyxen att bo i min fasters&farbrors lägenhet, mitt i innerstaden med världens utsikt. Nära till allting och en väldigt bra återhämtning med solnedgången över havet.


På udden fick vi en otroligt god sallad. Caesarsallad med asiatisk touch. Lisa hade hittat den på nätet, men jag tänker kalla den Lisas sallad, eftersom jag nu kommer att förknippa den med en vacker sommarkväll på udden.


LISAS ASIATISKA CAESARSALLAD

2 kycklingbröstfiléer
0,3 dl japansk soja
1 msk rapsolja 
1 finhackad vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
0,5 tsk grovmalen svartpeppar

Caesardressing:
1 dl majonnäs
0,3 dl vatten
0,5 msk sesamolja
1 riven vitlöksklyftor
0,5 msk riven ingefära
1 msk ljus soja
0,5 tsk sambal oelek
0,5 dl parmesanost, finriven
2 sardeller
salt&peppar

1 paket bacon
1 romansallad
2,5 dl babyspenat
1 ask körsbärstomater
2 dl tärnad mango (fryst går bra)
2 salladslökar, strimlade
1 dl färsk koriander
0,5 dl torrostade jordnötter
parmesanost

Lägg kycklingen i en påse med marinaden. Låt marinera i kylskåp i ca 1 timme. Mixa ihop alla ingredienser till dressingen med stavmixer, smaka av med salt och peppar.

Lägg kycklingen i en ugnsform och tillaga i 180 grader ugn till en innertemperatur på 72 grader.
Ta ut kycklingen, låt vila i 10 minuter och skär upp i skivor.
Skär bacon i strimlor och stek det. Montera sedan sköljd skuren romansallad, spenat, mango, salladslök, delade tomater, kyckling och bacon. Ringla över dressingen och toppa med koriander, grovhackade jordnötter och parmesanflagor.

Inga kommentarer: