15 augusti 2021

coronasommaren - semestervecka 4

En vecka i medeltiden. Eller åtminstone nästan hela tiden. Vi hann även med en badutflykt till Tofta, en picnic på stranden med min kusin och min äldsta vän, och en lunch på Bakfickan med en gammal nationskompis.


Förutom att jobba hann vi med fyra föreställningar och två spelningar. Mythos en nycirkusföreställning med tornerspel, gycklargruppen Trix båda föreställningar "Elden i mig" och "Gyckel, gyckel, gyckel", livekaraoke med Jordbrand och spelning på Kapitelhusgården med Kalabalik. Och så den absolut roligaste "Hyckel Vulgäris" med Hyckel. En grupp med kvinnliga gycklare som blandar högt och lågt, allt med en feministisk twist och ett stort hjärta. Vi skrattade så vi fick kramp och jag fick delta i en iscensättning av "hur ett barn blir till" i rollen som yttre blygdläpp. Didn't see that one coming!


I Domkyrkan hade de en utställning med kyrkans brudkronor, och då fanns såklart min brudkrona med. Den som är gjord som en kopia av den medeltida Viklaumadonnans krona, och som även återfinns på madonnan i dopkoret.


Vi avslutade veckan med att äta fantastiskt god mat på Surfers, precis som förra årets gotlandsbesök. Surfers erbjuder sichuanmat av hög klass! 


Maten på medeltidsmarknaden var väldigt god, och vi åt lunch där varje dag. Godast var det nog hos gänget som gjorde spätzle. Där åt vi två dagar. Nu är det dax att göra det hemma!


VEGETARISK SPÄTZLE

4 dl Vetemjöl special 
2 krm salt
1 krm riven muskot 
3 stora ägg
0,75 dl mjölk

2 schalottenlökar
smör
1 dl riven ost
surkål

Blanda mjöl, salt och muskot. Tillsätt ägg och mjölk och rör samman till en seg smet. Låt smeten svälla ca 30 min. Koka upp rikligt med lättsaltat vatten i en stor gryta.

Ta fram en potatispress. Lägg en fjärdedel av smeten i potatispressen och pressa ner i det kokande vattnet. Rör om i vattnet direkt så att spätzlen inte klumpar ihop sig. Sjud tills pastan flyter upp till ytan. Ta upp spätzlen med hålslev. Låt rinna av. Fortsätt forma och koka spätzle i omgångar tills smeten är slut.

Skala och skiva löken. Bryn den i smör. Ta upp löken på ett fat. Värm surkålen. Bryn spätzlen i smör tills den fått fin färg. Strö över ost och rör runt. Servera spätzlen toppad med brynt lök och surkål

Medeltidsveckan 2021, min sammanfattning:


Bästa kvällsvy: Solnedgångarna i havet
Mesta turistgrej: Bad på Tofta
Godast mat: Räkbollarna på Surfers
Godast dryck: Rabarber- och rosdrinken på Frimis
Roligaste lunchen: Bakfickan med Gunilla
Mest ”världen är liten”: Alla scouter jag träffade
Härligaste leenden: Besökarna på väg in till marknaden
Bästa gänget: Volontärerna på Visitors centre
Godast öl: Klosteröl på medeltidskrogarna Kapitel, Haren och Klängan
Storslaget: Mythos med tornerspel
Gladast överraskning: Att dagbanden tog slut varje dag
Jobbigast överraskning: Att vi fick tillverka extra dagband varje dag
Mysigaste återseendet: Picnic med Helena och Lovisa med familjer
Godaste bulle: Kardemummaknut på Brödboden
Pålitligaste affär: Torgkassen på Stora Torget
Största räddningen: Hämtpizza på Mille Lire till två aströtta volontärer
Mest oväntat: Mitt deltagande i Hyckels nattshow
Återkommande gyckel: Två shower med Trix
Årets hjältar: ALLA som jobbar med mtv
Lugnaste pausen: Vesper i Domkyrkan
Aktivaste pin-försäljerskan: Klara i blå barett
Tråkigast: Att jag missade båda A Capella Holmiensis konserter
Längtar redan till mtv 2022!

1 kommentar:

BP sa...

Här fick jag ett gott skratt. MTV är ju nåt speciellt för Gotland har jag förstått. Att man sedan säljer typiskt bayersk mat där - ja, det tyckte jag var roligt.
Kul med din brudkrona som är "still going strong";-)