8 oktober 2011

erik 6 år

Min älskade lillkille blev stor idag. Han fyllde sex år och har ju redan några månader gått i skolan.

Erik gillar choklad och hade önskat att hans födelsedagstårta skulle bestå av chokladbottnar med chokladgrädde, chokladfyllning och chokladdekorationer...


Alltså fick jag leta recept på nätet och hittade ett toppenrecept på den här roliga sajten  Kladdkakan.se

VÄRLDENS GODASTE BROWNIE

350 gr mjukt smör
6 dl socker
6 ägg
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
0,5 tsk salt
3 dl vetemjöl
200 gr grovt hackad vit choklad

Glasyr:
3 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 tsk ingefära (uteslöt jag på Eriks tårta)
400 gr mörk choklad

Vispa smör och socker vitt och pösigt. Vispa sedan i äggen ett i sänder. Fortsätt vispa långsamt i sirap, salt, mjöl och kakao. Blanda sedan i den hackade vita chokladen.
Bred ut i bakpappersklädd långpanna och grädda 15-20 minuter i 175 graders ugn. Den korta tiden blir riktigt kladdig.
Låt svalna, funkar bra i kylen över natten t.ex.
Koka upp allt till glasyren, utom chokladen, på spisen dra av och rör i 400 gram mörk choklad. Bred över när kakan är riktigt kall.

Jag använde halva plåten till tårtan och resten skars till små bitar som jag frös in. Bra att ha när det kommer kalasgäster om några dagar.


Inga kommentarer: