22 oktober 2011

höstutflykt till skansen

Vi har årskort på Skansen och idag gjorde vi en höstig utflykt dit. Vi packade matsäck och tog bergbanan upp till Päronparken där vi åt lunch. I ryggsäcken fanns bl a kycklingklubbor, grönsaker, kesomuffins, hembakta bullar och diverse varma drycker.


Muffinsen är en utveckling av de LCHF-plättar som jag åt massor av förra sommaren. Men de är klart mycket lättare att tillaga, i folieformar, i ugnen. Jag gräddar dem i 175 grader tills de har stelnat och är gyllenbruna.

KESOMUFFINS

8 ägg
1 stor burk keso
1 dl grädde
3 msk dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1 dl riven ost
250 g tärnad rökt skinka
1 kruka basilika, strimlad
1 finhackad rödlök
4 tsk dijonsenap
salt och peppar

Rör ihop allt och fyll muffinsformar och grädda i ugnen. Perfekta att frysa och plocka fram till picnic eller mellis.

Efter en barnteaterföreställning i Bragehallen  och en tur med tåget så fikade vi och då gick det åt en del bullar. Jag har börjat baka efter ett recept som jag fångade upp på twitter i somras från @Maja_Larsson. Barnen tycker det är de bästa bullar jag har gjort! (själv klarar jag mig utan kanelen).

MARIAS KANEL- OCH KARDEMUMMABULLAR
(ca 40st)

Till degen:
50 g jäst för söta degar
150 g smör
5 dl standardmjölk
1 tsk salt
1 dl strösocker
2 tsk stött kardemumma
1 ägg
900 g vetemjöl

Fyllning:
200 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk kanel
1 msk kardemumma

Garnering:
1 uppvispat ägg
Pärlsocker/kardemumma

Sätt ugnen på 225°C och ställ fram smör till fyllningen så det hinner bli rumsvarmt. Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Blanda med jästen och rör om så att allt löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma, ägg och allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Jäs under bakduk ca 30 min.

Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två delar och låt vila under bakduk ca 10 min.

Rör under tiden ihop fyllningen med elvisp. Kavla ut delarna i rektanglar, ca 30x45 cm. Fördela fyllningen på rektanglarna. Vik långsidorna mot varandra. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor och forma dem till lösa knutar. Lägg på plåtar och låt jäsa under bakduk ca 30 min.

Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker eller grovkrossad kardemumma. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk.


Vi letade även upp Linnéstatyn som familjens kompis Arne Bergh har snidat! Den finns i Rosenträdgården...

Inga kommentarer: