11 juli 2021

coronasommaren - hemmavecka 64

Tillbaka på jobbet (i hemmakontoret) i fyra veckor innan det är dax för ny semester. Lite segt att komma igång, men mycket jobb såhär innan många projekt går in i sommarpaus. Jag har dock ägnat kvällarna åt att planera den tågluff som jag och Klara skall göra i södra Sverige i början på augusti.

Jag är ganska aktiv på sociala medier, särskilt facebook, twitter och instagram. I veckan kunde man göra ett diagram över vilka man har i sina närmaste cirklar på twitter. Och det roliga när man tittar på mitt diagram, är att de närmaste två cirklarna av kompisar är såna jag lärt känna på twitter, men som jag sen träffat och fått som irl-vänner. Och ett 10-tal av dem skall vi träffa i olika städer på vår tågluff.


Tågluffen kommer att passera Malmö, Köpenhamn, Varberg, Göteborg, Tanum och Norrköping. Vi tänkte bla titta på två världsarv - radiostationen Grimeton och hällristningarna i Tanum. Jag samlar på världsarv och efter att ha sett de två, har jag bara tre kvar i Sverige. Gamlestadens kyrkby (Luleå), Engelsbergs bruk och Lapponia. Får ta en tur norröver tror jag...

Till Köpenhamn går det att resa nu, om man har ett vaccinationspass, och turligt nog kom det digitalt i veckan. Toppen!


Ett ställe jag sett fram emot att besöka är den nya Sjöstadens skybar, och i onsdags blev det av. Jag träffade min scoutledarkollega från Boomerang-lägret, Emma. Vi hade bestämt att vi skulle ses och dricka drinkar och prata om lägret. Och det gjorde vi med besked. Roliga drinkar, god middag, barhäng med milsvid utsikt över Stockholm och massor av prat. Jag kan verkligen rekommendera skybaren. Något dyr mat, men klart prisvärda drinkar.


Jordgubbar, den här veckan har verkligen gått i jordgubbsrött. Jag älskar de svenska gubbarna och frossar alltid några veckor efter midsommar. Sen är det bra och jag omfamnar hallon, blåbär, krusbär mm. Jordgubbar är dessutom väldigt tacksamma att safta och sylta, eller som jag gjort i veckan, kräm och marmelad.


När jag var liten tillbringade jag många veckor varje sommar hos min farmor och farfar i prästgården i Vänge på Gotland. En härlig tid med kusinlek och god mat. Farmor serverade alltid nån slags efterrätt, och under sommaren var det väldigt ofta kräm. Jag gör alltid den typen av gammaldags kräm efter samma basrecept, oavsett bär. I helgen blev det faktiskt även krusbärskräm.


GAMMALDAGS KRÄM

1 liter bär (500 g)
4 dl vatten
1 dl socker
1 kanelstång
2-3 msk potatismjöl

Koka upp vatten och socker. Lägg i bären och kanelstången. Koka 5 minuter. Rör runt så att bären krossas. Blanda ut potatismjöl i lite vatten. Vispa kraftigt och häll samtidigt i två tredjedelar av potatismjölet, och fortsätt vispa så det inte blir geléklumpar. Om det inte känns tjockt nog häll i resten. Mängden beror på hur mycket vatten det var i bären. Koka upp och ta sen av plattan. Låt svalna.

Jordgubbssylt har en tendens att kännas för söt, så jag gör istället marmelad med lite sting i, efter min kompis Evas recept. Marmeladen passar bra till croissanter från husbageriet, Bonne Femme.


EVAS JORDGUBBSMARMELAD 

500 g jordgubbar (1 liter)
250 g syltsocker
4 msk balsamvinäger
2 tsk svartpeppar, krossad
0,5 citron, saften

Rensa bären. Koka jordgubbarna med syltsocker i 5 minuter. Tillsätt balsamvinäger, citronsaft och svartpeppar och koka ytterligare några minuter till önskad konsistens (gör marmeladtestet). Skumma marmeladen och häll upp på rengjorda burkar. Förvara svalt.

Inga kommentarer: