18 juli 2021

coronasommaren - hemmavecka 65

Jag älskar värme. Och som tur var är det ok temperatur i mitt norr-kök. Så det har gått utmärkt att jobba, trots en vecka med flera tropiska nätter. Och har man som jag ett husbageri (la boulangeri Bonne Femme), känns det nästan som man bor i södra Frankrike. Jag har kunnat gå och köpa nybakt bröd kl 7, med en utetemp på 23 grader.


I veckan har jag passat på att träffa kompisar både på Miss Behave bar och Skrovet. Supermysigt att äntligen kunna umgås lite mer med kompisar. Men jag håller mig ändå på avstånd när jag är på stan. Det pratas ju om deltavirus som kan smitta även om man är färdigvaccinerad. I veckan hann jag och Klara även med ett kvällsbad i Mälaren nedanför Eriksdal. Så skönt!


I fredags åkte vi ut och hälsade på Anna-Karin, en kompis från way back. Hon bor i Märsta, och vi fick väldigt god mat. Dessutom hade hennes son och hans kompis som är bartenders, blivit utmanade att blanda goda drinkar till oss. Med alkohol till de vuxna och mocktails till Klara. Det serverades en mjölkfiltrerad NY Whisky sour, en El presidente och en Bees knees. Alla väldigt goda, och jag blev särskilt förtjust i den coola NY Whisky sour jag fick. Den lär dyka upp i Beijers bar senare i sommar.


I helgen utnyttjade vi att vi är medlemmar i SRJ och åkte Lennakatten. Vi tog en tur till Uppsala och promenerade runt i universitetskvarteren. Jag visade Klara alla nationerna, och berättade historier från min studenttid. Klara har bestämt att hon ska plugga till lärare i Uppsala om några år. På vägen tillbaka till stugan, hämtade vi upp pappa som kommit från Stockholm.


I lördags hade vi italiensk middag. Vi åt ostbollar, salami och crostini som antipasti. Till huvudrätt grillade vi salviamarinerad fläskkarré och serverade en klassisk tomat&löksallad och en varm sallad med fänkål, rostad färskpotatis och mozzarella. Mums!


VARM POTATIS- OCH FÄNKÅLSSALLAD

12 färskpotatisar
1 fänkål
2 bananschalotten
1 citron
1 liten burk kapris
1 kruka fransk dragon
1 mozzarella
olivolja
salt och peppar

Koka potatisen nästan klar. Skär fänkålen i klyftor. Dela citronen och lökarna. Dela den kokta potatisen i halvor. Rosta potatisarna i en panna på grillen tills de får fin färg. Grilla fänkålsklyftorna, lökhalvorna och citronhalvorna. När citronhalvorna fått ordentlig svart färg, ta av och låt svalna. När fänkålen och löken är genommjuka och fått fin färg, ta av och skiva dem. 

Skär mozzarellan i småbitar. Plocka bladen från dragonen. Blanda mozzarella och kapris (med spad) med de rostade grönsakerna. Pressa över citronsaften och ringla över olivolja. Strö över dragon och smaka av med salt och peppar.

1 kommentar:

BP sa...

Vilken underbar lyx att ha ett husbageri X trappor ned. Såååå avis där. Inget fel på temperaturen inomhus här heller, och precis som du älskar jag ju värmen. Så vi tillhör minoriteten som inte klagar över värmen. Bra så!

Kul med bartenders och nya drinkar. Alltid lär man sig nåt nytt på den fronten. Trodde du skrev att Klara skulle välja teknisk linje... Men det är klart, det finns kanske lärare som lär ut teknik, men säg inte att det är lärare i slöjd som hon kommer att bli;-)