5 juli 2021

coronasommaren - semestervecka 2

Nu är jag hemma efter ytterligare en tältvecka på Vässarö. Lägret Boomerang 21 är över. Jag är trött, mosig, brunbränd, full av minnen och intryck. Längtar efter en GT, en dusch, asiatisk mat och min säng.


Jag gjorde en summering av Boomerang21 på facebook:

Bästa badet: Playa Östra (sandstrand och badkar vid strandkanten)
Mesta maten: Pasta, tomat och rödlök (vi fick pastasallad nästan varje dag till lunch)
Godast dryck: Trocazero (mycket läsk gick åt i värmen)
Bästa påhittet: Gratis kaffe i egen mugg (på alla kaféer och frukostvagnen)
Bästa sömnen: Eftermiddagsluren (när det var lugnt i lägret och ingen musik på området)
Sämsta sömnen: Midnattsbio på Stora scenen som krockade med skogsrave (vi bodde mitt emellan)
Mysigast aktivitet: Nattbio på Grisslan (ihopkrupna på liggunderlag kollade vi på Monsters inc)
Roligast under veckan: Segling med s/y Kerstin (Östhammars scoutkårs träskuta)
Blötast: Optimisterna i Marine Chill (självlänsande, betydde badkar för en person i min size)
Veckans följetong: Flaggstången (vi satte upp den två gånger pga lintrassel)
Instamoment: Solnedgång vid Båthuset (kvällsfika med barnen flera kvällar)
Bästa by: 28/29 Sydostkretsen (Bandhagen, Bagis, Sköndal, Enskede och vi i Kärrtorp)
Positivister: Malena och Emma på byledarsamling (vi tröttnade på allt gnäll på funktionärer)
Eriks fynd: Strategispel i speltältet (han satt i många timmar och spelade där)
Schysstast föreläsningar: (Un)serious chill (Klara gick på både HBTQIA och psykiskt självförsvar)
Längst dans: Midsommar-polonäsen (den höll på i en timme runt majstången)
Tantvarning: Malena på melodikrysset på Tunet (jag kunde allt och fnissade i smyg åt ungdomarnas gissningar)
Tålmodigast: Klara i bokningskön (det digitala bokningssystemet brakade ihop, så det blev till att köa varje morgon)
Finaste gänget: Kärrtorps utmanare (sån ära att få va ledare åt det gänget)
Byggprojekt: Sovtornet i två våningar (sköndals scouter drog igång ett bygge för hängmattor i lägret)
Bästa ön always! Vässarö

Badkaren på Östra

Nattbio på Grisslan

Segling med s/y Kerstin

Kvällsfika vid Båthuset

Bokningskön på Tunet

I Marine chill (som i vanliga fall kallas Fladan) var det tänkt att va ett mjukglasskafé men maskinen gick sönder. Så istället gjordes det smoothies. När vi hängde där var det jordgubbssmoothies. Jag har skapat ett recept med de fina svenska jordgubbar jag köpte när jag kom hem, som påminner om smoothien vi fick där.


FLADANS JORDGUBBSSMOOTHIE

1 dl lättyoghurt
0,5 dl mjölk
1 tsk hemgjort vaniljsocker
2 dl halvfrusna jordgubbar

Mixa jordgubbar, yoghurt och mjölk och vaniljsocker till en slät dryck. Söta lite mer om det behövs.

Jag insåg att mitt vaniljsockerrecept inte fanns på bloggen. Det är mycket godare att ha eget vaniljsocker än det köpta, och dessutom är det lätt att göra.


HEMGJORT VANILJSOCKER

1 vaniljstång
3 dl socker

Häll sockret i en mixer/matberedare och lägg i vaniljstången. Kör på högsta hastighet i 3 minuter. Häll upp sockret på burk med tättslutande lock. När sockret ska användas får man kanske först röra om i burken, för det kan bildas klumpar.

1 kommentar:

BP sa...

Gissar att du nu är lagom mör att återgå till arbetet. Den "riktiga" semestern tar du kanske senare.
Beundrar dig att du orkar med sådana läger. Det skulle jag aldrig orkat.