22 augusti 2021

coronasommaren - hemmavecka 68

Elagu Eesti!

20/8 firade Estland 30 år av återvunnen frihet. Den 103-åriga republiken har nu fler år av frihet än av ockupation! Fantastiskt!

Tänk om vi hade kunnat ana detta när vi på 70- och 80-talet gick på estniska scouterna, läste estniska som hemspråk, åkte på estniskt kollo och fnissade åt att morfar var inrikesminister i en exilregering. Det var en utopi att Estland åter skulle bli fritt. Men efter en sjungande revolution blev det verklighet och jag har varit mycket i mitt andra hemland. Och barnen har stolta gått i estniska skolan.

I Estland heter denna helgdag Taasiseseisvumispäev - "dagen för självständighetens återställande". Det tycker jag är så fint. Firande att den rätta ordningen är återställd!
 

Efter en första jobbvecka var det dax för en liten helgresa. Jag och Erik begav oss till Skåne. Först hälsade vi på Majja. En kompis dotter som jag brukar kalla min "bonusdotter", och som är en sån fin vän. Erik gillade henne och hennes katter och vi hade ett mysigt dygn hos henne.


Grundskälet till skåneresan var Johannas 50-årskalas. Vi åkte på lördag eftermiddag till Torna Hällestad för att fira henne. Det var så kul med en riktig trädgårdsfest som höll på långt in på småtimmarna. Johanna flyttar om någon månad in till Lund, så det var även en utflyttningsfest.


Nu när jobbet i hemmakontoret är i gång igen, så måste luncherna komma igång. Jag hittade pannbiffar med löksås i frysen. Hederlig svensk brun mat. Men så gott med lingonsylt och ättiksgurka. Jag gör mina pannbiffar med bubbelvatten för de blir mindre kompakta då. Nått jag lärde mig på hemkunskapen i högstadiet. 


MALENAS PANNBIFFAR

700 g blandfärs
1 dl ströbröd
2 dl kolsyrat vatten
1 tsk salt
1 tsk peppar
0.5 tsk mald ingefära
1 msk svensk senap

Blanda ströbröd med bubbelvatten i en bunke. Låt svälla i cirka 10 minuter. Blanda ner blandfärsen i bunken. Krydda och rör om ordentligt. Forma biffar. Hetta upp smör och lite olja i panna och stek biffarna på medelvärme cirka 5 minuter på var sida.

Inga kommentarer: