29 augusti 2021

coronahösten - hemmavecka 69

En alldeles vanlig jobbvecka har förflutit. Barnen har börjat skolan och vädret var rätt trist. Regn, grått och däremellan lite ok väder. Hösten är här. Nästa vecka börjar scouterna och snart skall jag till Gotland på jobbresa, så det finns att se fram emot.


I går åkte jag och Erik ut till stugan, medans Klara arrangerade ett scoutevenemang i stan. Vi plockade äpplen hos en familjevän på vägen ut och väl ute plockade vi fantastiska tomater i växthuset. Vissa saker med hösten är ändå bra!


Och på väg hem passade vi än en gång på att utnyttja våra fria resor med Lennakatten, som medlemmar i museijärnvägsföreningen. En kulturinsats som jag tycker är viktig.

När vi var på Gotland började någon prata om fattiga riddare, så jag har varit sugen på det ett tag. Nu slog jag till och gjorde min variant, den är lite mer kryddig än de flesta recept. Och dessutom tycker jag att det är väldigt gott att äta bacon till.


KRYDDIGA FATTIGA RIDDARE

4 toastskivor
1 ägg
0,5 dl mjölk
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk lönnsirap
1 krm salt
smör
råsocker

Vispa ägg, mjölk, kanel, kardemumma, lönnsirap och salt. Lägg i brödskivorna och låt de suga upp äggsmeten. Strö på råsocker och stek bröden i en rätt varm panna. Servera med bacon.

Inga kommentarer: