3 september 2021

beijers bar vecka 35

Förra veckan blev jag påmind om drinken Cosmopolitan när jag la upp en bild på min Manhattan. Cosmopolitan blev väl mest känd som Carrie Bradshaws favoritdrink i serien "Sex and the city". En rosa härligt syrlig drink med attityd.
Jag har läst på om drinken och hittat dess kusin Metropolitan, där man byter ut citronvodkan mot svartvinbärsvodka. Det passar mig utmärkt som gillar min svartvinbärsvodka.


COSMOPOLITAN / METROPOLITAN

3 cl vodka
2 cl cointreau
2 cl limejuice
2 cl tranbärssyrup

Blanda allt i en shaker och skaka ordentligt med is. Sila upp i ett martiniglas och dekorera eventuellt med en limeskiva.

För Cosmopolitan ta citronvodka och för Metropolitan ta svartvinbärsvodka. I originalet står det tranbärsjuice, men det är svårt att få tag på i Sverige, här finns det oftast bara sötad tranbärsdryck, och då tycker jag att min tranbärssyrup är godare. Men den kan bytas ut mot koncentrerad tranbärsdryck som Jokk eller liknande.

Inga kommentarer: