19 september 2021

coronahösten - hemmavecka 72

Hösten är verkligen här. Och med det regnställs- och stöveltestet. Ett av de roligaste mötena på scouterna. Vi sprutar vatten och scouterna får en chans att kolla att allt är tätt och i rätt storlek inför höstens möten och hajker.


I helgen har vi tagit det jättelugnt. Inget planerat, vilket är ovanligt för vår familj. Vi städade lite, myste i soffan och kollade ifatt på favoritserier. Dessutom hade vi frukost tillsammans med Loranga, Masarin och Dartanjang. Barbro Lindgrens knäppa familj, som vår familj älskar. Tycker nog att det finns vissa likheter!


Idag har det varit kyrkoval, och jag röstade såklart. Det tycker jag att alla medlemmar ska göra. 

Jag gillar egentligen inte sättet som valet sker på, eller att kyrkan fortfarande efter 20 års frihet från staten, fortfarande är sammankopplad med de vanliga politiska partierna. Att jag inte får välja församling att stötta, när jag tycker att den jag bor i missköts, eller att kyrkan har juridisk vigselrätt, när det ställer till med problem för en massa människor och präster. Därför röstar jag, för att det ska hända något inom kyrkan som gör den självständig och fri, inte primärt för att stoppa någon (även om jag inte gillar SD och liknande krafter).


Höst kräver höstmat, så vi tog fram lamm ur frysen och gjorde en supergod gryta. Den är inte svår att göra, men den tar några timmar för att bli riktigt god och mustig.


HÖSTIG LAMMGRYTA

1.5 kg lammkött
200 g rökt sidfläsk
1 msk smör
salt och peppar
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 stora morötter
1 burk hela tomater
2 msk socker
1 msk soja
1 msk vinäger
5 dl rödvin
2 msk torkad basilika
2 dl gröna vindruvor
250 g champinjoner
2 dl kalamataoliver, urkärnade
1-2 msk maizenaredning

Skär lammköttet i lagom stora bitar. Skär bort eventuell svål. Hetta upp en gryta och bryn lammet i omgångar i smör. Salta och peppra. Hacka lök och vitlök och tärna sidfläsk. Stek det ihop med köttet. Häll i tomatpuré och stek ytterligare någon minut under omrörning. Skala och slanta morötterna. Lägg i morötter, tomater, soja, socker, vinäger och häll på vinet. Sänk värmen. Låt sjuda under lock ca 2 timmar, tills köttet nästan faller isär.

Hetta upp en stekpanna och stek svampen i olja. Lägg ner i grytan tillsammans med vindruvorna, basilika och oliverna. Smaka av med salt och peppar. Om du vill ha en tjockare gryta så häll i redning och låt koka ihop en kort stund.

Inga kommentarer: