14 september 2021

coronahösten - hemmavecka 71

En något förkortad jobbvecka ledde in i en konferensresa med mitt konsultbolag, till Gotland. Härligt!

Bilden tagen på en morgonjogg i lördags morse. Kanske den vackraste vyn man kan ha när man joggar, Strandpromenaden vid Kruttornet.


Det var en trevlig helg med både konferensande och roliga utflykter. Vi hade 22 grader och en hel del sol på dagarna, så det var tur att jag hade packat shortsen. Med på resan var 24 stycken av mina kollegor och en av dem är min kompis Annika, som jag värvade till Dokumentera i somras. Flera av de andra har jag bara sett på zoom-möten, så det var kul att ses irl och verkligen umgås. Vi bodde på Wisby Hotell där vi också hade våra konferenspass.


Söndagens utflykt var en cykeltur till Högklint och Kneippbyn med Villa Villekulla. 16 km, vilket kändes i rumpan eftersom jag är lite cykelotränad. Men oj vad fint det var och trevligt med så bra cykelväg hela vägen. 


I går åkte vi till Ekstakusten, där vi vandrade 4 km till Djupvik hotel. Det är beläget ovanför fiskeläget med utsikt över Lilla Karlsö och vi fick fantastiskt god mat där. Ett ställe att återvända till. På vägen dit körde vi förbi Stenkumla, där jag gick mina första år i skolan.


Vi hann även med en eftermiddag i Visby, lekandes "Världsarvets hemligheter". Vi letade ledtrådar, svarade på klurigheter, gissade på bildfrågor och byggde ett bulhus (modell). Jag kunde rätt mycket utan att vi behövde leta eller gooogla när det gällde Visbyfrågorna, men vi kom ändå bara tvåa, eftersom vi inte var lika bra på klurigheterna som vinnarna.


Vi åt väldigt gott både på Lindgården och Bolaget. Mycket fisk och gotländska specialiteter. Det är alltid roligt att gå på restaurang och smaka på mer avancerad matlagning. Men jag inser också då att jag är rätt bra på smaker, även om min teknik inte är restaurangmässig. Veckans recept är lite ett exempel på detta. Den är otroligt god, men svinenkel att göra. En dragonsås som passar till min grillade kyckling och ugnsbakade morötter.

DRAGON- OCH PARMESANSÅS TILL KYCKLING

1 rödlök
1 vitlöksklyfta
smör
2 dl vitt vin
2 dl grädde
1,5 msk kycklingfond
1 msk soja
1 msk dragon
1 dl parmesan
salt och peppar

Skiva löken och finhacka vitlöken och fräs dem i smör. När de är mjuka, häll på vin, grädde, soja och fond. Låt det koka ihop lite. Lägg i dragon, parmesan och smaka av med salt och peppar. 

Skiva grillad kyckling och lägg i såsen och låt det puttra på svag värme, så att kycklingen blir varm och smakerna sätter sig. Servera med ugnsbakade morötter.

UGNSBAKADE MORÖTTER MED SESAM

morötter
olja
honung
salt och peppar
rostade sesamfrön
lime

Skala morötter, och lägg dem tätt i en ugnsform. Ringla över olja och honung. Salta och peppra. Baka i 200 graders ugn tills de är mjuka. Ta ut dem ur ugnen och strö sesamfrön och pressad lime ovanpå. 

Inga kommentarer: