26 september 2021

coronahösten - hemmavecka 73

En riktig scoutvecka har det varit. Mina spårare har haft sitt höstmöte i Nackareservatet med höstbingo, eld och varm choklad. Och måndagsgruppen fick till och med se en räv. Det är mysigt att få följa årstiderna med nyfikna barn.


Och i tisdags hade hela kåren lägerbål. Vi satt i dungen på Nytorps gärde och sjöng. Så mysigt att se en massa äldre scouter som trivs i kåren. Jag blev dessutom peppad att göra klart mitt spårarsånghäfte som jag har liggande.


Och igår var jag funktionär på Scouternas dag, en patrulltävling för Stockholmsdistriktet. Jag satt på en av kontrollerna på spårarnas tävling Myrstigen. Och under dagen kom mina assistenter förbi med våra tävlande scouter. Här är bilder på Grodan och Anni&Klara.


Direkt från scouttävlingen åkte jag till en kräftskiva med frukostgänget. Det var ovant och så himla kul att äntligen efter 1,5 år kunna ses på fest igen. Vi hade som vanligt frågesport, välsmakande mat och dryck, god fördrink (som jag stod för) och massor av sång. Lovely!!! Sune (vandringspriset) flyttade hem till Maria efter att ha bott två år hos mig på Malmövägen.


När jag är ute på utflykt eller på scoutarrangemang, tycker jag att kaffe och matiga mackor är den bästa matsäcken. Det kan tex vara tunnbröd med nån röra eller välfyllda trekantsmackor. Men bäst är nog ändå äggmackor, och det här är mitt favoritrecept.


BÄSTA UTFLYKTSMACKAN

2 skivor rågbröd
1 ägg
smör
curry
salt och peppar
gurka
bregott
majonnäs

Vändstek ägg i smör. Salta och peppra, och strö över lite curry. Bred bregott på en skiva bröd och majonnäs på den andra. Skiva gurka och lägg på majonnäsen. Lägg på ägget och lägg ihop till en dubbelmacka. Packa direkt in i plastfolie, så att det gottar ihop sig medans ägget svalnar.

Inga kommentarer: