5 september 2021

coronahösten - hemmavecka 70

Den här veckan kan sammanfattas med den här bilden. Nu har scoutsäsongen dragit igång med råge, 5 scoutrelaterade möten avklarades under veckan. Första mötet med två spåraravdelningar, föräldramöte för nya scouter och 2 valberedningsmöten för Stockholms scoutdistrikt. Puh! Kul men lite väl mycket rivstart!


Det gjorde att jag bestämde mig för att jag behövde en natt i "utomhuset", med lugn och stillhet. Så jag drog till Utö. Har bestämt mig för att anta utmaningen "en natt ute varje månad i ett helt år", vi får väl se hur det går i vinter, men en fin sensommar/hösthelg var det inga problem att komma iväg.


Jag tog morgonbåten från Gamla stan igår, som åker ut till Utö via Baggensstäket, Saltsjöbaden, Dalarö och Kymmendö. En vacker resa, där jag passade på att äta medhavd frukost, delvis inköpt på Skeppsbro bageri. Innan båten avgick kollade jag in Götheborg som legat några dagar vid kajen och fick också se nått jag inte visste fanns. Sightseeing från hästryggen. Firman Stockholm by horse erbjuder detta.


Väl ute på Utö bestämde jag mig för att gå längre än jag tänkt, ända till Stora sand. Stranden ligger inne på militärt skyddsområde, en mil från gruvbyn. Men eftersom det inte pågick någon övning var det fritt fram att övernatta där.


Jag lagade mat på mitt primuskök och prövade även min nya mokabryggare, en liten dockkanna från Bialetti som brygger en kopp. Så söt och den gör så gott kaffe. Kvaliteten på mina övernattningar höjdes avsevärt! Särskilt när man får kaffet (med lite varm mjölk) efter ett uppfriskande morgondopp.


Jag kokade äppelkompott till efterrätt igår, som även räckte till frukosten idag. Jag är ingen stor grötätare, det hör mest scoutläger till, men en fruktkompott, med lite müsli och mjölk gillar jag på morgonen. Och det är så lätt att göra.


ÄPPELKOMPOTT

2 äpplen
0,5 dl vatten
1 msk socker
1 kanelstång

Kärna ur och skär äpplena i tärningar. Koka upp vatten, socker och kanel. Lägg i äppelbitarna och koka dem mjuka, 10–12 min.

Alternativ kryddning: 1 knivsudd vaniljpulver, 1 krm krossad kardemumma, 2 tsk citron

Inga kommentarer: