1 augusti 2021

coronasommaren - hemmavecka 67

En till lugn barnfri jobbvecka har fortskridit. Men snart är det dax för min semester del 2. Den som skulle ha varit en tågluff i södra Sverige. Men så hörsammade jag och Klara en shout-out från min kompis Susanne, som är kommunikationschef för Medeltidsveckan, om att det behövdes folk i deras besökscentra. Och vi anmälde oss. Så nu blir det 10 dagar på Gotland istället. Med släktbesök, badutflykt och jobb på Medeltidsveckan.


Vi letade fram våra medeltidskläder och kollade att de fortfarande funkar. Och de gjorde dom, så här såg vi ut senast vi var på mtv.


I helgen tröttade jag på hemmakontor och OS-soffa, och packade min lilla ryggsäck och drog till Björnö naturreservat. En av mina favoritplatser i Stockholmsområdet. Sandstränder, klippor, tät skog och lägerängar. Jag hade med mig pasta, lyxig tomatsås med räkor, vitt vin och frukost. Innan jag somnade gott i min hängmatta (gömd en bit in i skogen), åt jag middag på stranden. Det är livskvalitet. Att kunna ta sig en timme hemifrån och va alldeles själv i "utomhuset". 


På morgonen kokade jag kaffe och åt goda mackor. Och badade alldeles själv på Torpesand. Det är såna tillfällen man skall minnas i mörka december när man helt har gett upp hoppet om ljus och värme.


Jag har en bra packlista för kortare hajker och spontanutflykter, och inför den här turen fotade jag sakerna innan de åkte ner i ryggsäcken. En visuell kom-i-håg-bild. Detta skall såklart kompletteras med mat&dryck.


I ryggsäcken låg bl a nybakt grötbröd och en burk med alldeles nykokt aprikosmarmelad till frukost. Det finns ofta väldigt fina aprikoser så här i början på augusti. Men jag tycker de är lite för mjöliga att äta i förhållande till persikor/nektariner. Men de blir en sjukt god marmelad. För något år sen gjorde jag A-marmeladen, i år blev det aprikos- och amarettomarmelad.


APRIKOS- OCH AMARETTOMARMELAD

750 g aprikoser
500 g syltsocker
0,5 citron, saft och skal
1 dl vatten
0,5 dl amaretto

Skär aprikoserna i mindre bitar och ta bort kärnorna. Riv skalet och pressa saften ur citronen. Lägg allt utom likören i en kastrull och koka minst 10 minuter. Gör marmeladtestet. Aprikoser är olika saftiga, så ibland krävs längre koktid. Häll i likören, rör runt och häll upp på burkar.

Inga kommentarer: