3 oktober 2021

hemmavecka 74

Den här veckan släppte det äntligen. Restriktionerna togs bort helt och vi ska successivt börja gå tillbaka till jobbet. Men för mig lär det dröja ytterligare en tid, svk kör med långsam återgång. De fast anställda först och sen vi konsulter. Alla ska va tillbaka till årsskiftet. Och då ska vi få bestämma mer över vår tid, upp till 50% kan få göras hemifrån. Jag funderar på två dagar i veckan hemma och tre på kontoret.


Det här blev också veckan då jag verkligen hittade tillbaka till kulturen. Om förra veckan var en scoutvecka, så var det här en kulturvecka. Den började med att jag och min kompis Lotta gick på Bio Capitol och kollade på filmen Grease - Sing Along. Vi drack bubbel och sjöng med i alla de välkända låtarna. Urkul!


I torsdags gick jag och Klara på teater. Det var en av medlemmarna i gycklargruppen Hyckel, Cecilia Säverman, som är skådis i vanliga fall, som satt upp (och skrivit) monologen Vasadottern. En pjäs om Cecilia Vasa, Gustav Vasas dotter, som är en "fotnotsprinsessa" men som egentligen var en väldigt intressant person som råkade ut för männens maktspel och dåtidens konventioner. Cecilia var lysande i rollen och det var häftigt att sitta längst in i Livrustkammarens hörsal, slottets källare, och se pjäsen.


Och till slut fick jag äntligen komma på körkonsert med favoritkören S:t Jacobs kammarkör. De sjöng a-capella-verket Vigilia av Rachmaninov. Ett mäktigt ryskt verk med utmaningar i sången för alla stämmor, särskilt basarna. Jag gick dit med pappa och vi hälsade på Gary Graden som dirigerade och som är pappas fd kollega. Även han var så nöjd över att det äntligen kan få hållas konserter.


Helgen spenderades med sötnosarna och min mamma i stugan. Vi åkte ut på fredag kväll och kom fram 2 timmar försenade pga att tåget körde på ett rådjur och räddningstjänsten behövde tillkallas. På lördagen höststädade vi trädgården, altanen och växthuset. Och Klara gjorde kåldolmar till oss. Mums!


KLASSISKA KÅLDOLMAR

0,5 dl grötris
1 dl vatten
2 dl mjölk
1 krm salt
1 stor gul lök
300 g blandfärs
2 ägg
salt och peppar
1 vitkålshuvud (12 fina blad)
1 msk smält smör (att ringla över)
2 msk sirap
4 dl kålspad (från kokningen)
2 msk konc kalvfond
2 tsk majsstärkelse

Koka riset i vattnet, mjölken och saltet i c:a 15 min till en lös gröt. Låt svalna. Skala och finhacka löken. Fräs den i smör i en stekpanna. Låt svalna.

Blanda färsen med risgröt, lök, ägg till en relativt lös smet. Smaka av med salt och peppar.

Ta bort de yttersta bladen på kålhuvudet och skär ut rotstocken. Koka upp vatten i en stor gryta där kålhuvudet får plats. Lägg i kålhuvudet och koka. Plocka bort de yttersta bladen vartefter de lossnar tills det finns 12 fina kålblad.

Spara 4 dl kålspad. Låt bladen rinna av på en handduk. Putsa bort den grövre delen av bladnerven. Sätt ugnen på 200°C.

Dela upp färsen i 12 delar och lägg i kålbladen. Vik den grova delen av bladet över färsen. Vik sen upp kortsidorna ovanpå och rulla allt mot den tunnare delen, så det blir ett paket. Lägg dolmarna med skarvarna ner i en smord ugnsform.

Smält smöret och ringla det och sirap över dolmarna. Stek i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Håll koll på färgen, om det blir för mörkt, skjut in en plåt ovanför dolmarna. Häll på kålspad blandat med kalvfond efter 20 min.

Häll av stekskyn efter 40 min. Låt dolmarna stå i ugnen 5 minuter till, medan man kokar upp skyn i en kastrull någon minut och reder med majsstärkelse utblandat med lite vatten. Smaksätt såsen med salt och peppar.

Servera kåldolmarna med skysåsen, rårörda lingon och pressgurka. Jag tycker inte det behövs potatis till.

Inga kommentarer: