7 november 2021

hemmavecka 79

Sista veckan som jag jobbat hemma hela veckan. Det blev en vecka längre än jag planerat, pga olycklig omständighet med en tand. Jag har varit hos tandläkaren och opererat käken eftersom jag hade en inflammation i fästet till min ena framtand. Det är en stifttand, så den fick plockas ut under några veckor tills allt är läkt. Jag ser just nu ut som Alfred E Neuman...


Jag måste äta lättuggad mat, så efter att de sytt i käken gick jag på Bastard burgers och åt deras suveräna skrovmål. Restaurangen på Regeringsgatan är väldigt trevlig och kan rekommenderas. Mitt favoritburgerställe.


Den här veckan har jag fortsatt att konsumera kultur. Fyller verkligen på efter pandemin kulturöken. Först Candide på Operan med pappa och sen Måsen på Dramaten med kompisen Lotta. Båda två väl värda att se. Candide var en härlig blandning av operett, musikal och studentspex, och Måsen en intressant nytolkning av den klassiska Tjeckhovpjäsen. Där man gick från modernt avskalat till 1800-talets kammarspel.


Matlagningen den här veckan har varit lite på undantag, eftersom jag varit borta flera kvällar och hembjuden till middag hos föräldrarna på alla helgons dag. Men en rätt som jag varit sugen på länge var Biff Lindström, så det blev min middag på allhelgonaafton.


KLASSISK BIFF LINDSTRÖM

400 gram nötfärs
1 ägg
0,5 dl grädde
0,5 dl köttbuljong
2 msk pressad kall, kokt potatis
2 msk tärnade inlagda rödbetor
2 msk finhackad gul lök
1 msk kapris
2 dl köttbuljong

Arbeta samman färsen och ägget. Späd med grädde och buljong och blanda ner potatisen, rödbetorna, kapris och löken. Smaksätt med salt och peppar.

Forma färsen till biffar. Bryn biffarna och häll sedan över buljong och låt dem eftersteka på svag värme tills de är klara. Om man vill kan man reda skyn lite med maizena.

Servera med skysåsen, stekt potatis, saltgurka, extra rödbetor och en klick dijonsenap.

Inga kommentarer: