28 november 2021

veckobrev vecka 47

ÄNTLIGEN!!

Nu börjar adventstiden och snart är det jul. Den här veckan har varit lugn på jobbet, med tal om nya restriktioner och återgång till 100% hemarbete. Men helgen har varit full av aktiviteter, jag var bl a på nomineringsstämma för Stockholmscentern. Har bestämt mig för att börja engagera mig politiskt istället för att gnälla vid sidan om. Jag är helt klart positivt påverkad av det historiska valet av statsminister, även om jag inte är med i hennes parti.


Vi har också hunnit med att gå på Dramaten tillsammans med några vänner och se Cabaret. Min gamla konfirmand Erik Hjärpe är kapellmästare och spelar med sitt band Damn! till föreställningen. Så bra!


Vi har också hunnit med en traditionsenlig adventsmiddag hos mina föräldrar och legat i soffan och kollat på vinterstudiopremiären. Bra helg helt enkelt!


I fredags åt vi kyckling som vi rätt ofta gör på fredagarna, men istället för ugnspotatis eller pasta, så gjorde jag och Klara en urgod risotto till. Mums! Risotto är ganska enkelt att göra, men kräver uppmärksamhet.


RÖDVINSRISOTTO

3 dl Arborioris
2 dl rött vin
1 liter buljong
1 rödlök
2 dl riven parmesan
olivolja 
2 msk Smör
salt och peppar

Värm upp 1 liter vatten och tillsätt en buljongtärning. Rör om så att den blandas och ställ åt sidan.

Finhacka löken och ta fram en stor kastrull. Stek löken i lite olivolja, när den är mjuk häll i riset och stek i några minuter tills riset får lite färg. 

Tillsätt 2 dl rött vin och rör medan det sugs upp. När vinet absorberats, häll på 4 dl buljong och låt puttra. Rör då och då, och fyll på med buljong vartefter. När riset är al dente (det tar 15-20 min), sluta tillför vätska (ev behövs inte all buljong). 

Rör ner smör, parmesan och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: