12 april 2020

coronavåren - hemmavecka 4

En liten hoptimist i påsktiden. Jag köpte en del nytt påskpynt, eftersom jag för första gången på länge skulle vara hemma i Påsk. Och i de här dystertiderna behöver man optimistiska söta kaniner!


De här tiderna kräver också comfort food. Och det får mig att tänka på varm, kryddig, vänlig mat. Som exempelvis moussaka. Jag läste ett inlägg av min kompis Tove Lifvendahl om en moussaka med fetaost. Och prövade mig fram till denna toppenrätt, som fungerar utmärkt att frysa in till luncher i hemmakontoret.


TOVES MOUSSAKA

2 Auberginer
5 potatisar
salt
2 röda lökar
3 klyftor vitlök
olivolja
smör
400 g köttfärs
1 burk krossade tomater
3 msk tomatpuré
1 tsk kanel
1 tsk harissa
1 tsk torkad oregano
Salt och peppar

Ostsås
2,5 msk vetemjöl
4 dl mjölk
150 g fetaost
salt
1 ägg

100 g riven ost

Sätt på ugnen på 225 grader. Skär auberginen i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och skär potatisen i tunna skivor. Koka upp saltat vatten och koka potatisen några minuter tills skivorna har börjat mjukna. Torka av aubergineskivorna och grilla dem på båda sidor i ugnen med lite olja.

Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp en stekpanna med lite smör och olja och fräs löken utan att den tar färg. Lägg i färsen och stek under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, harissa och oregano. Smaka av med salt och peppar. Låt såsen koka ihop i minst 5 min.

Ostsås: Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen småkoka ca 3 min. Rör ner smulad fetaost, lite salt och uppvispat ägg.

Varva köttfärssås, potatisskivor och aubergineskivor i en ugnsfast form. Häll över ostsåsen och strö över den rivna osten.

Grädda i nedre delen av ugnen (225 grader) i ca 30 min.

Inga kommentarer: